Een gedetailleerde blik op de elektrische Lamborghini Lanzador. De conceptauto is en volledig elektrische 2+2-zits GT met hoge bodemvrijheid.
Lamborghini heeft details vrijgegeven over zijn nieuwste conceptauto, de Lanzador, die wordt omschreven als een 2+2-zits “hoge bodemvrijheid Ultra GT”. De langverwachte volledig elektrische Lamborghini, die eerder deze week voor het eerst werd geplaagd, werd officieel onthuld tijdens de Monterey Car Week.
“Met dit concept luiden we een nieuw autosegment in, de Ultra GT, die klaar staat om klanten een nieuwe en ongeëvenaarde rijervaring te bieden, een die typisch Lamborghini is, dankzij baanbrekende technologieën”, aldus Stephan Winkelmann, CEO van Lamborghini.
Op het gebied van prestaties is het voertuig geworteld in het iconische DNA van Lamborghini, aangezien de Lanzador sportiviteit en rijgemak van het hoogste niveau zou beloven door de integratie van een volledig elektrisch aandrijfmechanisme met een elektromotor met hoog specifiek vermogen op elke as, die zorgt voor een consistente vierwielaandrijving. Het elektrische beest heeft een piekvermogen van meer dan één megawatt, wat zorgt voor dynamisch bochtenwerk en een groot bereik, dankzij een krachtige batterij van de nieuwe generatie.
Hoewel velen onzeker zijn over het vertrek van het automerk van klassieke motoren met natuurlijke aanzuiging, benadrukte Rouven Mohr, Chief Technical Officer van Lamborghini, dat de elektrische overgang geen beperking is, maar een kans. Hij zei dat “elektrificatie ons in staat stelt om meer prestaties en rijeigenschappen te ontwikkelen”, en zorgde ervoor dat er geen compromissen zijn tussen kracht en plezier.
De rijdynamiek is geüpgraded met behulp van het Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI) besturingssysteem, dat talrijke sensoren gebruikt om de rijsensaties te verfijnen. Dit is gekoppeld aan Active Aerodynamics om efficiënt batterijgebruik en optimale prestaties te garanderen. Andere opmerkelijke systemen zijn aerodynamische kenmerken zoals het ALA-systeem (Aerodinamica Lamborghini Attiva), ontworpen voor efficiëntie en downforce-aanpassingen.
Wat het ontwerp betreft, geeft de Lanzador duidelijk de aspiraties van het automerk weer om een futuristische toon te zetten, geïnspireerd door ruimteschepen. Het exterieur heeft strakke lijnen die doen denken aan Lamborghini-klassiekers zoals de Sesto Elemento en Murciélago.
Mitja Borkert, Head of Design bij Lamborghini, benadrukte dat het ontwerp werd gedreven door de “feel like a pilot”-filosofie, waarbij een 2+2 GT-concept werd gecombineerd met een lifestylebenadering. De ruime cabine biedt plaats aan sportuitrusting of bagage, en de achterruimte is zeer verstelbaar en aanpasbaar.
Het interieur van de auto weerspiegelt een jet-cockpit, bepaald door een lichtgewicht dashboard waarin de kenmerkende Y-vormige console van Lamborghini is verwerkt – met de piloot en co-piloot knus zittend, omringd door bedieningselementen voor entertainment, klimaat en digitale functies. Dit nieuwste concept heeft ook een nieuwe kleur, een speciale Azzurro Abissale-tint die speciaal is ontworpen voor zijn debuut op de Monterey Car Week.
Naast prestaties en esthetiek vertegenwoordigt de Lanzador ook de mindset van het merk op het gebied van duurzaamheid, door gebruik te maken van 3D-printen, duurzaam gelooid leer, 100 procent merinowol, geregenereerde koolstof, synthetische vezels van gerecycled plastic en meer. Al deze materiaalkeuzes zijn zorgvuldig geselecteerd als onderdeel van Lamborghini’s doel voor een koolstofarme en geëlektrificeerde toekomst.
De Lamborghini Lanzador gaat in 2028 in serieproductie. Geniet in de tussentijd van het concept in actie in onderstaande video.