De unieke samenwerking tussen Singapore Tourism Board, Singapore Airlines en restaurant NOMADS brengt Singaporese smaak en cultuur naar Nederland.
Singapore is een waar paradijs voor foodies. De kenmerkende keuken met invloeden uit verschillende culturen biedt een dynamisch culinair landschap met eindeloze mogelijkheden. Dankzij een bijzonder project tussen het Singapore Tourism Board, Singapore Airlines en restaurant NOMADS, kunnen Nederlandse fijnproevers vanaf heden genieten van de smaken van Singapore.
Het team van wereldrestaurant NOMADS Amsterdam reisde af naar de Zuidoost-Aziatische stadstaat om lokale markten af te struinen, nieuwe producten te ontdekken en te koken met locals om hun technieken en geheime recepten te leren. In Amsterdam presenteren ze hun favoriete gerechten met een moderne NOMADS twist.
Van ster naar straat
Singapore heeft één van de beste culinaire scènes ter wereld. De keuken van Singapore is een smeltkroes van smaken en stijlen, die de rijke geschiedenis en culturele achtergrond van het land weerspiegelt. Van traditionele Maleisische, Indiase en Chinese gerechten tot moderne en innovatieve fusion-creaties, de keuken van Singapore heeft voor elk wat wils. Naast de indrukwekkende concentratie sterrenrestaurants (52 restaurants met in totaal 65 sterren), kun je bij de lokale straatmarkten, bekend als hawkers, ook terecht voor een breed scala aan traditionele gerechten en moderne interpretaties, terwijl je geniet van de bruisende sfeer van de stad. Hier speelt het delen van gerechten met vrienden en familie een belangrijke sociale en gemeenschappelijke rol. Omdat de Hawkercultuur mensen uit alle lagen van de bevolking samenbrengt voor een gedeelde culinaire ervaring werd in 2020 deze cultuur door UNESCO erkend als Immaterieel Cultureel Erfgoed.
Culinaire reis bij NOMADS
Met haar diverse smaken en unieke eetervaringen, is Singapore dan ook zeker een bestemming die de zintuigen prikkelt en een onvergetelijke culinaire reis biedt. NOMADS neemt je de komende maanden mee op reis langs de culinaire hoogtepunten van Singapore. Zo kan een gerecht dat geïnspireerd is op de bekende Chili Crab niet ontbreken op het menu. In de loop der jaren is Chili Krab een vast onderdeel geworden van de Singaporese keuken en heeft internationale erkenning gekregen voor zijn gedurfde smaken en unieke eetervaring. En vraag je aan een inwoner van Singapore wat het meest favoriete gerecht is, dan krijg je steevast Chicken Rice als antwoord. Klinkt wellicht wat gewoontjes, maar op het menu staat een volwaardig gerecht met een unieke NOMADS-touch, zonder het originele gerecht uit het oog te verliezen.
Op het menu staat ook een interpretatie van het populaire soepgerecht Bak Kut Teh. Bij NOMADS is dit gerecht gemaakt van een bouillon op basis van thee en varken, gecombineerd met krokante buikspek, tofu en ananas. In Singapore is het gerecht zo populair geworden dat er nu veel verschillende variaties van zijn, waaronder die met kip, vis en zelfs vegetarische opties. Voeg ook nog een Laksa (curry) geïnspireerd gerecht toe aan het menu en je hebt een goed idee van de verschillende culturele invloeden in de Singaporese cuisine
Singapore heeft ook een bloeiende cocktailscene met enkele van ’s werelds beste cocktailbars. Uiteraard bezocht het NOMADS-team deze ook om de drankjes volledig af te stemmen op het menu. Start je culinaire avond met de Singapore Sling, een van de oudste en bekendste cocktails van de stadstaat, gemaakt met in de Singapore gebrouwen Tanglin Gin. Of drink het iconische Tiger Beer (oorspronkelijk uit Singapore) bij je Chicken Rice. Sluit af met een Kaya Toast Cocktail bij het dessert, geïnspireerd op de toast met een dikke laag boter en een jam van kokos, die normaal gesproken als ontbijt gegeten wordt.
Verbinding tussen culturen
Bij alle drie de partijen in deze samenwerking – Singapore Tourism Board (STB), Singapore Airlines (SIA) en NOMADS – staat het verbinden van culturen hoog in het vaandel.
“Singapore had voor ons altijd iets mysterieus; het land bestaat pas 58 jaar en staat bekend als ‘the melting pot’ van Azië. Singapore stond altijd al hoog op onze wensenlijst, want wat kan je verwachten van een keuken waar zo veel verschillende culturen bij elkaar komen? We zijn STB en SIA ontzettend dankbaar voor de geweldige culinaire reis naar Singapore, waar we de diverse, smaakvolle en veelbesproken keuken van het land, maar ook de bijbehorende cultuur écht hebben kunnen ervaren. We nemen onze gasten de komende maanden via ons menu graag mee op deze prachtige reis”, aldus Jaap Kin, eigenaar van NOMADS Amsterdam.
“Dankzij een rijke mix van culturele invloeden is Singapore uitgegroeid tot een van ’s werelds topbestemmingen met een dynamische culinaire scene”, zegt Melissa Jane Thompson, Area Director Western Europe, Singapore Tourism Board. “Ons merk Passion Made Possible vangt de Singaporese geest, waar mensen met visie inspiratie putten uit de stad om hun passie tot leven te brengen. En dat is precies wat er in dit project ook gebeurt. Wij kijken er naar uit om samen met NOMADS Amsterdam en Singapore Airlines gerechten te presenteren die zijn geïnspireerd door de smaken van Singapore. Wij hopen dat na het proeven van deze Singaporese gerechten, Nederlandse reizigers worden overtuigd om het eten en de multi-etnische cultuur van Singapore in levenden lijve te ervaren.”
Al 50 jaar is Singapore Airlines, een van de meest bekroonde luchtvaartmaatschappijen ter wereld, dankzij de vluchten vanuit Amsterdam juist letterlijk de brug tussen Nederland en die multi-etnische cultuur van Singapore. “Het team van Singapore Airlines (SIA) Benelux is verheugd om samen te werken met NOMADS Amsterdam en het Singapore Tourism Board in dit unieke initiatief om Singapore dichter bij de Nederlandse markt te brengen door middel van een culinaire ervaring”, zegt Christian Stenkewitz, General Manager Benelux, SIA. “Singapore is voor veel mensen al lang een ambitieuze bestemming, die ze zelf nog moeten ervaren. Door dit project laten we meer Nederlanders kennismaken met de smaken van Singapore, waardoor ze hopelijk geïnspireerd worden om Singapore in de toekomst te bezoeken, waarbij ze ook de ‘World Class’ service en gastvrijheid van Singapore Airlines kunnen ervaren.”