Ducati’s allereerste elektrische motor doet mee aan MotoE

Elektrische Ducati V21L motor MotoE

Ducati’s allereerste elektrische motor doet mee aan MotoE

De allereerste elektrische motor van Ducati doet mee aan de MotoE. De elektrische Ducati V21L is een prototype, maar zal dus als racemotor in actie komen.

Ducati onthulde onlangs zijn allereerste elektrische motor, ontworpen om een ​​ware uitdager te zijn tijdens het MotoE 2023-seizoen. Het nieuwe prototype, dat de “V21L” wordt genoemd, heeft veel van de kenmerkende ontwerptaal van de Italiaanse superbike-producent behouden, maar verwisselt diens verschillende carrosseriepanelen in voor gewichtbesparende koolstofvezel. Dit uiteraard met oog op racen op het circuit.

Aangedreven door een 18 kWh-batterij die in slechts 45 minuten tot 80% kan worden opgeladen, levert de motor 150 pk door zijn enkele elektromotor en heeft hij naar verluidt snelheden van 436 km/u bereikt op het Mugello MotoGP-circuit in Toscane. De elektrische Ducati motor is ook extreem licht: met een gewicht van slechts 225 kg is het prototype 35 kg lichter dan de huidige generatie Energica-motoren die in het MotoE-kampioenschap van dit seizoen worden gebruikt en 12 kg lichter dan de specificaties van 2023.

“De racecompetitie is het ideale terrein om innovatieve technologieën te ontwikkelen die vervolgens zullen worden toegepast op productiemotoren”, zegt Ducati’s directeur research & development Vincenzo De Silvio. “Op dit moment blijven de belangrijkste uitdagingen op dit gebied betrekking hebben tot de grootte, het gewicht, de autonomie van de batterijen en de beschikbaarheid van de laadnetwerken. Ducati’s ervaring in de FIM MotoE World Cup zal een fundamentele ondersteuning zijn voor het product R&D, samen met de fysiologische evolutie van technologie en chemie. Het helpt de interne expertise van het bedrijf te doen groeien en is vandaag al essentieel om tijdig de eerste straat-legale elektrische Ducati motor in productie te nemen.”

Post a Comment

#Volg ons op Instagram