Porsche Taycan is de snelste op legendarische Nürburgring-Nordschleife

Porsche Taycan snelste Nürburgring

Porsche Taycan is de snelste op legendarische Nürburgring-Nordschleife

De Porsche Taycan is nu de snelste elektrisch aangedreven vierdeurs sportwagen op de legendarische Nürburgring-Nordschleife in Duitsland.

De Porsche Taycan heeft een nieuw record gevestigd op de Nürburgring-Nordschleife. Testrijder Lars Kern rondde het legendarische 20,6 kilometer lange circuit in de Eifel met de volledig elektrische Porsche af in een tijd van slechts zeven minuten en 42 seconden. Daarmee is het de snelste elektrisch aangedreven vierdeurs sportwagen op het legendarische circuit.

Tijdens de poging reed Kern een voorserie-model van de Taycan. Porsche geeft met het record nu al zijn visitekaartje af, terwijl de productieversie van de Taycan pas in september tijdens de IAA in Frankfurt wordt geïntroduceerd. Ontwikkelingsingenieurs ‘reden’ al in een vroege ontwikkelingsfase met een Taycan over de Nürburgring-Nordschleife, maar dan in een simulator. Hiermee konden ze de prestaties op een virtueel circuit testen en evalueren. In dit proces was een van de hoofddoelen het testen van het energie- en thermomanagement, die een belangrijke bijdrage leverden aan het behalen van de recordtijd.

“De Taycan is zeer geschikt voor circuits. Porsche heeft dit overtuigend bewezen op het meest uitdagende circuit van de wereld,” aldus Lars Kern, de Duitse testrijder van Porsche. “Ik ben steeds weer onder de indruk van de stabiliteit van de Taycan in hogesnelheidssecties zoals Kesselchen, maar ook hoe hij versnelt uit krappe secties zoals Adenauer Forst.”

Porsche Taycan snelste Nürburgring

Gevarieerd testprogramma

De Taycan is zowel op een circuit als op lange afstanden in zijn element. Een prototype van de elektrische Porsche legde recent in 24 uur tijd een afstand van exact 3.425 kilometer af op het hogesnelheidscircuit Nardò. De test werd zonder onderbrekingen voltooid; het prototype hoefde alleen maar te stoppen om bij te laden en van bestuurder te wisselen.

Al eerder onderschreef Porsche de capaciteiten van de Taycan door met een pre-productieauto in korte tijd liefst 26 keer van nul naar 200 km/u te accelereren op de start- en landingsbaan van een vliegveld. Het kostte de rijder gemiddeld telkens iets minder dan tien seconden om de 200 km/u te bereiken. Het verschil tussen de snelste en langzaamste poging bedroeg tijdens de tests slechts 0,8 seconde.

De nieuwe Porsche Taycan: de eerste volledig elektrische sportwagen van de Duitse automaker

Een hele reeks technische functies staat garant voor de indrukwekkende circuitprestaties van de Taycan.

  • De zero-emissie sportwagen heeft twee uitzonderlijk efficiënte elektromotoren op de voor- en achteras en beschikt daarom over vierwielaandrijving. De vierwielaandrijving en tractiecontrolesystemen werken aanzienlijk sneller dan conventionele systemen. Als een wiel bijvoorbeeld doorslipt, regelen de elektromotoren dit binnen een fractie van een seconde bij.

 

  • De geïntegreerde Porsche 4D-Chassis Control analyseert en synchroniseert in realtime alle innovatieve chassissystemen, zoals de adaptieve luchtvering met driekamertechnologie, elektronische demperregeling PASM (Porsche Active Suspension Management), het Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) elektromechanisch rolstabilisatiesysteem en het Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). De Taycan die het record op de Nürburgring-Nordschleife in de boeken reed, was ook voorzien van achterasbesturing en 21 inch wielen.

 

  • De Taycan is de eerste productieauto met een systeemspanning van 800 volt in plaats van de normale 400 volt voor elektrische auto’s. Het voordeel hiervan is dat de elektrische Porsche hoge constante prestaties levert.

 

  • De Porsche Taycan biedt verschillende rijmodi die de bestuurder zelf kan bepalen. In de ‘Sport Plus’-modus reageert de Taycan nog directer op de gasvoet van de bestuurder en staat hij volledig op scherp. Het koelen en verwarmen van de batterij zijn door Porsche ontworpen voor maximale prestaties. Tegelijkertijd worden de koelluchtkleppen geopend, wordt de achterspoiler geopend voor minimale lift, wordt de chassisopstelling geoptimaliseerd voor maximale circuitprestaties en staat de ophanging permanent in de laagste stand.

Porsche Taycan snelste Nürburgring

Porsche Taycan snelste Nürburgring

Porsche Taycan snelste Nürburgring

Porsche Taycan snelste NürburgringPorsche Taycan snelste NürburgringVia Porsche Nederland

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram