Nieuwe Piaggio 1 maakt indruk als volgende generatie e-scooter met premium kwaliteiten

Piaggio ONE Piaggio 1 e-scooter

Nieuwe Piaggio 1 maakt indruk als volgende generatie e-scooter met premium kwaliteiten

De nieuwe Piaggio 1 e-scooter combineert zijn eenvoudige en lichtgewicht ontwerp succesvol met kwaliteit, technologie en betrouwbaarheid.

Piaggio ONE Piaggio 1 e-scooter

Wie aan Piaggio denkt, denkt aan een merk dat al sinds jaar en dag bekendstaat om zijn kwalitatief uitstekende scooters. De komende decennia lijkt dit niet te zullen veranderen, aangezien de komst van de Piaggio 1, de nieuwe e-scooter van de Italiaanse voertuigproducent, onlangs in Nederland op de markt verscheen. Maak kennis met deze aantrekkelijke elektrische scooter die wel heel veel bestuurderscomfort biedt en gestart wordt middels een keyless systeem.

De nieuwe Piaggio 1 is om te beginnen beschikbaar in drie verschillende uitvoeringen, te weten de Piaggio 1 (25 km/u en 45 km/u), 1+ en 1 Active. Een collectie met een geschikt e-scootermodel voor in principe ieder type scooterrijder.

Deze verschillende uitvoeringen van de 1 zijn stuk voor stuk voorzien van de kenmerkende premium functies die Piaggio scooters door de jaren heen zo populair hebben gemaakt. Denk aan ontwerp en aandacht voor het detail, een verfijnd chassis, heel veel zitruimte en natuurlijk voldoende laadvermogen. Tel de technologie met bijvoorbeeld het digitale kleurendisplay, het keyless systeem en de LED-verlichting bij op, en je komt tot de conclusie met een hele fijne scooter te maken te hebben.

Wat kunnen we echter nog meer verwachten van deze stijlvolle Piaggio e-scooter?

Piaggio 1 lijkt volledig gereed voor e-toekomst

Dit nieuwste elektrische voertuig van Piaggio poogt een pioniersrol te vervullen binnen de ontwikkeling van slimme oplossingen voor de stedelijke mobiliteit. Of dit lukt? Het lijkt er wel op.

Wie de Piaggio 1 namelijk onderzoekt, ontdekt allereerst direct een aantal belangrijke eigenschappen die de modernste e-scooters moeten hebben: wendbaarheid en zeer licht van gewicht (zonder accu zelfs 75 kg en 79 kg voor de 1 Active), zodat het stedelijke woon-werkverkeer dagelijks kan worden bedwongen. Dit gecombineerd met de kwaliteit en betrouwbaarheid die we gewend zijn van de niet-elektrische Piaggio scooters, vormt vervolgens de essentiële basis voor de 1.

Als we verder kijken dit stukje betrouwbaarheid – mede ontstaan trouwens dankzij een solide, op het rijplezier gericht chassis, plus een aantrekkelijk en tot in de puntjes verzorgde vormgeving – dan zien we een comfortabele en ruime rijpositie ontstaan; ofwel het essentiële bestuurderscomfort. En modern als de e-scooter is, is dit praktische comfort aangevuld met een rijke technologische uitrusting, bestaande uit onder andere full LED verlichting, een keyless systeem en een digitaal instrumentenpaneel in kleur, waarover hieronder meer.

Piaggio ONE Piaggio 1 e-scooter

Technologie waar je wijzer van wordt

Ongeacht de versie die je aanschaft, nadat je dankzij het nieuwe keyless systeem de elektrische scooter middels slechts een druk op de knop hebt gestart, zul je zien dat veel van de spraakmakende technologie terug te vinden is in het handig vormgegeven stuur. Zonder een overload aan plastic, zien we in het midden een groot digitaal LCD-kleurendisplay van 5,5 inch dat altijd perfect leesbaar is dankzij de schemersensor die de achtergrond en kleur van de tekens aanpast aan de gemeten lichtomstandigheden (dag- en nachtmodus).

De informatie wordt weergegeven via een eenvoudig en onmiddellijk leesbaar grafisch schema, waarbij de snelheidsaanduiding in het midden wordt omringd door meters die het tijdens het rijden het verbruikte of teruggewonnen energieniveau, de laadstatus van de accu en de resterende actieradius in km aangeven.

Ook is andere ritinformatie inzichtelijk, te bedienen met de MODE-knoppen op het bedieningspaneel en op het linker bedieningsblok. Denk aan momenteel en gemiddeld energieverbruik, reistijd, totale en dagteller (Trip A en B). In het onderste deel van het display wordt tot slot de rijmodus weergegeven die je met de speciale MAP-knop op het rechter bedieningsblok selecteert.

Piaggio ONE Piaggio 1 e-scooter

Elektrisch aangedreven vooruit

Piaggio’s nieuwe 1 e-scooter wordt aangedreven door een in het achterwiel ingebouwde elektromotor. De bromfietsuitvoering, die in snelheid is beperkt tot 45 km/u, levert een vermogen van 1,2 kW, terwijl de motorfietsuitvoering een 2 kW-unit heeft.

Zoals eerder vermeld komt de Piaggio 1 in drie uitvoeringen, waarbij er twee verschillende typen accu’s zijn:

  • Piaggio 1
    Komt met een snelheid van 25 km/u en actieradius tot 60 km; of een maximale snelheid van 45 km/u met actieradius tot 55 km in ECO en tot 43 km in SPORT (WMTC-cyclus)
  • Piaggio 1+
    Behaalt een snelheid tot 45 km/u, met een actieradius tot 100 km in ECO en tot 68 km in SPORT (WMTC-cyclus)
  • Piaggio 1 Active
    Accelereert tot maximaal 60 km/u, beschikkend over een actieradius tot 85 km in ECO en tot 66 km in SPORT (WMTC-cyclus)

Alle Piaggio 1 e-scooters beschikken naast ECO en Sport tevens over een Reverse-modus, om achteruit te gaan. Dit is een achteruitversnelling die alleen kan worden ingeschakeld als het voertuig stilstaat, zodat de Piaggio 1 in krappe ruimtes makkelijker kan worden verplaatst.

Rekening houden met de accu

Piaggio heeft het opladen van de accu zo eenvoudig mogelijk gehouden, zodat de actieradius nooit een probleem zal vormen bij stedelijk woon-werkverkeer of andere ritten door de stad. De accu van de 1 ligt onder het zadel en verwijder je snel en simpel door het loskoppelen van de verbindingskabel naar het voertuig. Pak de accu vervolgens bij het handvat en neem mee naar huis, kantoor of je vrienden, en laadt ‘m op.

De Piaggio 1-uitvoering heeft een accu met een capaciteit van 1,4 kWh en een gewicht van 10 kg, terwijl de Piaggio 1+ en 1 Active een accu met een grotere capaciteit hebben, van 2,3 kWh, met een gewicht van 15 kg.

Het opladen van de lithium-ion accu doe je gemakkelijk met de meegeleverde oplader. De standaardtijd voor een volledige lading is 6 uur – bij een spanning van 220 V. De accu garandeert tot 600 volledige laadcycli een prima efficiëntie; na de 600 cycli behoudt de accu namelijk nog zeker 80% van zijn capaciteit.

Fun fact: De accu ligt in het opbergvak onder het zadel, maar dat beperkt de ruimte niet. Zo is de Piaggio 1 momenteel de enige elektrische scooter in zijn klasse met een voldoende grote zadelbak voor een full jet helm!

Piaggio ONE Piaggio 1 e-scooter

Nieuwe Piaggio 1 kopen: Welke kleuren?

De Piaggio 1 is momenteel beschikbaar in de kleurengamma’s Forever en Mix, beide bestaande uit drie verschillende tinten.

De Forever Grey, Forever White en Forever Black zijn de eenvoudigste kleurstellingen. Deze kleuren onderstrepen het strakke en essentiële design.

De Sunshine Mix, Arctic Mix en Forest Mix zijn tweekleuren designs.
Deze kleuren moeten een jeugdig en fris gevoel opwekken. De zitting van het zadel binnen dit kleurengamma wordt overigens gekenmerkt door een grijze bekleding die sterk contrasteert met de glanzend zwarte inzetstukken aan de zijkanten.

De diverse kleurstellingen zijn beschikbaar voor alle uitvoeringen, waarbij de 1 Active-uitvoering zich als enige esthetisch van de andere twee onderscheidt door de rode versieringen op de achterbrug.

Prijsinformatie

De Piaggio 1 is nu in alle kleuren en uitvoeringen te koop bij de betere e-scooterdealers. De adviesprijzen zie je hieronder.

    • Piaggio 1:  € 2.899
    • Piaggio 1+:  € 3.299
    • Piaggio 1 Active: € 3.499

Voor welke elektrische scooter van Piaggio ga jij?

Piaggio ONE Piaggio 1 e-scooter

Piaggio ONE Piaggio 1 e-scooter

Piaggio ONE Piaggio 1 e-scooter

Piaggio ONE Piaggio 1 e-scooter

Piaggio ONE Piaggio 1 e-scooter

Piaggio ONE Piaggio 1 e-scooter

Post a Comment

#Volg ons op Instagram