5 Feiten over Audio Mastering die je best mag kennen als liefhebber of muzikant

audio mastering 5 feiten

5 Feiten over Audio Mastering die je best mag kennen als liefhebber of muzikant

Geïnteresseerd in muziek luisteren en maken? Wij hebben 5 feiten over audio mastering op een rij gezet.

audio mastering 5 feiten

Wie zich enigszins in muziek heeft verdiept, weet dat muziek opnemen niet direct betekent dat je een ready-to-play nummer hebt. Voordat het muzieknummer geschikt is om af te spelen op bijvoorbeeld de radio, dient iemand met de benodigde expertise het geheel te masteren. Wist je dat artiesten dit zelden zelf doen? Niet alleen vertellen wij je wat dit proces inhoudt, we hebben ook 5 feiten opgesomd over audio mastering.

Audio mastering kan worden gedefinieerd als het postproductieproces bedoeld om de track te verfijnen en te egaliseren, om zo de audio-inhoud te optimaliseren voor replicatie of uitzending. Met andere woorden, muziek volledig perfectioneren en geschikt maken voor mediagebruik. Als een artiest klaar is in de studio, dan komt de audio mastering aan bod.

Dit slotwerk omvat onder meer dynamische bereikbeperking, het optimaliseren van het gemiddelde en de piek van het volume, comprimeren en egaliseren om een ​​consistente uitvoer te creëren voor alle onderdelen in de opname. Dit onderdeel bestaat ook het verwijderen van ruis, klikken, enzovoort. Het rangschikken van de volgorde, inclusief de juiste afstand, en het aanbrengen van markeringen en codes voor replicatie behoren ook toe tot het werk van de audio mastering-expert.

Er zijn een aantal mastering-ingenieurs die hun eigen unieke stijl en technieken hebben om een ​​schone en transparante audio-uitvoer te bereiken. Experts op het gebied van audiomastering, zoals bijvoorbeeld Jeremy Cox Mastering, beschrijven hun diensten als het leveren van goed vervaardigde masters, met behulp van geavanceerde apparatuur. Gespecialiseerd in genres zoals moderne dans, R&B of hiphopmuziek, benadrukt de uitvoer of het geheel knalt en of het dus een ​​effectief stuk wordt.

5 feiten die je moet weten over audio mastering:

1. Goede audio master doet nooit teveel

Er zijn tegenwoordig veel software en mastering plug-ins waarmee studio’s kunnen experimenteren om te zien wat bij hen past. Een echte mastering engineer kan subtiele aanpassingen maken om het beste resultaat voor het stuk te behalen. Dit kan inhouden dat de vitale frequentiebanden op de track worden verbeterd en de lage en hoge frequenties goed worden gemengd. Dit geeft je die vuistslag op een anders eentonig nummer. Deze meesters hebben jaren en ontelbare uren doorgebracht met het experimenteren en ontwikkelen van hun ambacht, wat hun ervaring zeer waardevol maakt.

2. Omgeving is belangrijk

Belangrijk is om ook de luisterruimte te optimaliseren. Dit zodat je een goed idee hebt over hoe je de verschillende onderdelen van een nummer in evenwicht kunt houden. De set-up voor mastering engineers is minder flitsend en dit is om een ​​goede ruimteakoestiek te bereiken. Als je veel dingen in je kamer hebt staan, kan dit een nadelige invloed hebben op een sonisch neutrale kamer die je probeert te creëren.

Een scenario is bijvoorbeeld als je een kamer hebt met een basopbouw. Dan zullen je lage frequenties luider lijken, waardoor je diverse niveaus zal moeten aanpassen. Maar als je datzelfde nummer in een grotere ruimte afspeelt, dan zijn je bassen lager dan ze zouden moeten zijn en heb je een minder compact geluid. Als je niet veel wilt uitgeven aan een muziekkamer, kun je een koptelefoon gebruiken. Je kunt software gebruiken waardoor het klinkt alsof je je in een kamer bevindt en niet in een vacuüm.

3. Headroom

Om audio-mastering engineers te laten werken, moet de track voldoende headroom in zich hebben om aanpassingen aan te kunnen brengen. Het is raadzaam om minimaal 3 tot 6 dB beschikbare headroom te hebben om te kunnen masteren.

4. Dynamisch bereik

Het is dat ene ding dat langzaam is vergeten binnen de huidige radiovoeders. Dynamic Range is de verhouding van de afstand tussen de luidste piek en het zachtste geluid in de track. Wanneer je de afstand tussen die niveaus verkleint, heet dat compressie. Mensen laten hun muziek graag in het gezicht van de luisteraar komen, maar er moet een goede mix zijn van waar het geluid luid moet zijn en waar het zacht moet zijn. Mastering past de niveaus aan zodat de zachtere geluiden duidelijk te horen zijn, maar niet aan het niveau van de schreeuwende en luide delen van de track. Als je echt wilt dat onderdelen luid zijn, kun je het volume altijd verhogen.

5. Equalizing

EQ’s worden gebruikt om het spectrum van de mix te verzachten en in balans te brengen. Het is handig om harde tonen te repareren en de track op te schonen en het geheel duidelijker te maken. Je moet een bepaalde frequentieband niet verlagen of verhogen over 3dB, dit kan betekenen dat er iets mis is met de mix zelf. Equalizing maakt deel uit van het proces dat gaat over mastering en er zijn veel apparaten, plug-ins en methoden bij betrokken. Je moet het nummer trouwens ook niet te veel bewerken, want je wilt voorkomen dat je de aard van het nummer, zoals het bedoeld was, vernietigt.

Audio mastering is een kunstvorm, net als een fotograaf die afbeeldingen retoucheert in een donkere kamer om zo de beste uitgave van zijn werk te maken. Het proces gedetailleerd beschrijven, is als het beschrijven van hoe producenten of schrijvers hun stukken maken. Mastering vereist kennis van de verschillende technieken, technologie, een paar scherpe oren en intuïtie. Dit proces is net zo belangrijk als de muziek zelf, omdat het ’t beste uit de inhoud naar voren haalt voor de consument.

audio mastering 5 feiten

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram