Onlangs trok Pagani het doek van een van zijn nieuwste creaties, de Imola Roadster, een straatlegale hypercar met een 850 pk sterke twin-turbo AMG V12. Dit krachtige wonder met open dak is beperkt tot slechts acht exemplaren wereldwijd en is meteen een zeer begeerd verzamelvoertuig.
Hoewel hij is geïnspireerd op de van het circuit afkomstige Huayra R, is de Imola Roadster meer dan alleen een converteerbare tweelingbroer van de 2020 Imola Coupé. Hij vertegenwoordigt een unieke mix van de geavanceerde technologie van de Huayra Roadster BC en het aerodynamische ontwerp van de Huayra R. Volgens Lorenzo Kerkoc, hoofd van Pagani Grandi Complicazioni, resulteert deze integratie in een voertuig dat “veel geavanceerder en complexer” is.
Het hart van de Imola Roadster wordt gevormd door een verbeterde Pagani V12-motor, die 850 pk levert bij 5.600 tpm en een koppel van 1.100 nm, wat zorgt voor een opwindende rijervaring. Deze kracht is prachtig gevat in een auto die iets meer dan 2.700 kg weegt, dankzij Pagani’s dertig jaar durende expertise op het gebied van geavanceerde composietmaterialen.
Het ontwerp en de aerodynamica van de Roadster zijn een eerbetoon aan Pagani’s filosofie van het combineren van kunst en wetenschap, waarbij elke lijn en elk oppervlak minutieus is vervaardigd. Het voertuig bereikt een indrukwekkende neerwaartse kracht van 1.322 kg bij 300 km/u, ontworpen om stabiliteit en veiligheid te bieden onder verschillende rijomstandigheden.
Innovaties op het gebied van koeling, waaronder grotere luchtinlaten aan de voorkant en dubbele uitlaten voor warme lucht, verbeteren de prestaties en betrouwbaarheid van de auto nog verder. De geïntegreerde luchtinlaat en achtervleugelsteunen op de motorkap, samen met het bijgewerkte ontwerp van de achterlichten en nieuwe ventilatieopeningen, zorgen voor aerodynamische functionaliteit en dragen bij aan de visuele aantrekkingskracht.
Het rijgedrag van de Pagani Imola Roadster is van topklasse, dankzij de onafhankelijke ophanging met dubbele wishbones, gemaakt van een aluminiumlegering en elektronisch geregelde schokdempers. Dit alles staat op Pirelli P Zero Trofeo R-banden, die grip en prestaties van het hoogste niveau bieden.
Als je de Imola Roadster van dichterbij bekijkt, wordt Pagani’s toewijding aan maatwerk duidelijk – geïllustreerd door het gebruik van carbohouten interieurs en het Acquarello Light-verfsysteem dat 5 kg van het gewicht van het voertuig wegneemt e waarbij elk aspect is afgestemd op het leveren van een unieke ervaring.