De toekomst van zoekmachines: Innovaties en uitdagingen in een hyperverbonden wereld

Toekomst van zoekmachines Innovaties en uitdagingen

De toekomst van zoekmachines: Innovaties en uitdagingen in een hyperverbonden wereld

Zoekmachines hebben de wereld veranderd, maar staan nu voor nieuwe uitdagingen en innovaties in de hedendaagse hypermoderne wereld.

Toekomst van zoekmachines Innovaties en uitdagingen

De zoekmachine heeft ons leven in de laatste decennia enorm veranderd. Mensen die nog in een tijd hebben geleefd voor het internet zullen kunnen beamen dat toen alles toch wel anders was. Vandaag de dag is het de normaalste zaak van de wereld dat we alles online kunnen vinden. Of we nu de weg moeten weten, een product zoeken of gewoon een algemene vraag hebben, Google kan alles eigenlijk voor je oplossen.

Vrijwel iedereen die gebruik maakt van het internet maakt ook gebruik van zoekmachines. Over de hele wereld is het aantal gebruikers van het internet inmiddels ook enorm. Bijna iedereen heeft inmiddels toegang tot het wereldwijde web. Dat betekent dus dat ook bijna iedereen zoekmachines gebruikt om dingen te kunnen vinden. Een ideale positie dus voor de bedrijven die achter deze zoekmachines zitten. Toch liggen er ook voor hen diverse uitdagingen in het verschiet. Daar gaan we op deze pagina verder naar kijken. Zo lees je onder andere het volgende:

  • Waarom het zo belangrijk is hoog in zoekmachines te scoren
  • De impact die zoekmachines hebben gehad
  • Cijfers die de bovenstaande beweringen ondersteunen
  • Hoe het algoritme werkt
  • Een blik op de toekomst van zoekmachines

Het belang van hoog scoren in de zoekmachines

Er zijn voor bedrijven redenen genoeg om hoog te scoren in een zoekmachine. E-commerce platformen en online casino’s bijvoorbeeld zijn er alles aan gelegen om bovenaan de pagina’s van Google te verschijnen. Online kan dan ook bijna alles. Je kunt oude gokkasten gratis spelen bij casino sites of echt geld inzetten als je dit liever doet. Wanneer een internetgebruiker een zoekopdracht intikt die hierbij aansluit, is het dus zaak dat er resultaten uitrollen waar deze wat aan heeft. Als bedrijf moet je daarom je website zoveel mogelijk aanpassen aan het algoritme.

Hierin speelt SEO (Search Engine Optimization) een grote rol. Met het begrip wordt eigenlijk alles bedoeld wat je kunt doen om een website beter indexeerbaar te maken voor Google. Daarbij is het goed om te weten dat het algoritme steeds beter wordt en de regels daardoor constant worden aangepast. Ging het er eerst bijvoorbeeld vooral om dat je zoveel mogelijk backlinks had, inmiddels gaat het vooral ook om de kwaliteit van deze links. En zo zijn er meer dingen die steeds complexer worden, waardoor bijna niemand de exacte regels weet die het algoritme precies hanteert.

De eerdere online casino niche die we al bespraken kan mooi als voorbeeld worden genomen om te laten zien hoe het werkt. Wanneer iemand een zoekopdracht als speel Simply Wild demo doet, is deze op zoek naar de gratis versie van een bekende gokkast. Er zijn talloze websites waar het mogelijk is om deze slot te spelen. Deze bieden ook vrijwel allemaal de gratis versie aan. Er zijn dus genoeg potentiële resultaten. Maar hoe bepaalt de zoekmachine welke van deze resultaten er bovenaan zal verschijnen?

Het draait vooral om de autoriteit van een website. Om deze zo hoog mogelijk te krijgen spelen een goede reputatie, eerlijke informatie en een goed natuurlijk linkprofiel een grote rol. Met andere woorden, wanneer een website al heel lang bestaat en in al die jaren een goede en betrouwbare naam heeft opgebouwd en ook nog eens enorme aantallen bezoekers krijgt, zal het grotendeels vanzelf gaan. Een bedrijf dat net begint zal het juist daardoor stukken moeilijker hebben om op te vallen in de zoekresultaten.

Hoe de zoekmachines ons leven veranderde

Het is soms haast moeilijk om terug te denken aan de tijd van voordat we vrijwel alles digitaal deden. Sterker nog, er komen steeds meer mensen bij op de wereld die niet meer anders gewend zijn, terwijl de andere groep juist alsmaar kleiner aan het worden is. Inmiddels is Google alweer 25 jaar oud en dus zijn er veel jonge mensen die er groot mee geworden zijn.

Daar waar we in het begin ook nog wel eens andere zoekmachines gebruiken, is een wereld zonder Google inmiddels niet meer denkbaar. Het marktaandeel van de bekende zoekmachine ligt dan ook al tijden boven de 90 procent. Dit komt overigens vooral doordat er in bijvoorbeeld China door de meeste mensen een andere zoekmachine wordt gebruikt. Anders zou dit marktaandeel nog vele malen hoger liggen.

De ongekende groei van Google

Inmiddels bestaat Google dus alweer 25 jaar. Wat het bedrijf in een kwart eeuw heeft weten te bereiken is enorm indrukwekkend. Hieronder is een tabel te zien met de totale jaaromzet van Google. Daaruit blijkt wel dat de zoekmachinegigant eigenlijk niet te stoppen is. Naarmate het meer en meer diensten aan gaat bieden en andere bedrijven heeft overgenomen, liep de omzet in 2020 op tot ruim 180 miljard Amerikaanse Dollar. Dit is een gigantisch bedrag in vergelijking met de 29,3 miljard omzet die er tien jaar eerder in 2010 behaald werd.

Jaartal Jaaromzet Google
2005 6,1 miljard Amerikaanse Dollar
2010 29,3 miljard Amerikaanse Dollar
2015 74,5 miljard Amerikaanse Dollar
2020 181,6 miljard Amerikaanse Dollar

Uitdagingen voor zoekmachines

Door alle bovenstaande cijfers en statistieken zou je dus denken dat er voor bedrijven als Google geen vuiltje aan de lucht is. Toch is dat allesbehalve waar. Er zijn namelijk diverse door AI gedreven zoekmachines die flink in opkomst zijn. Daarbij is er een belangrijk verschil wanneer je een zoekopdracht invoert in Google of in een AI gedreven zoekmachine. De uitkomst wordt namelijk bepaald door met diverse factoren rekening te houden, maar die zijn wel in beide gevallen anders.

Een AI zoekopdracht zal namelijk resultaten leveren aan de hand van factoren zoals de browsergeschiedenis en de zoekintentie. Daarbij leert een AI systeem steeds bij door alle informatie die wordt verzameld. Dat alles gebeurt helemaal automatisch, zonder dat mensen er handmatig aan bij hoeven te dragen. Bij Google is dit niet het geval. Zodoende kunnen er dus nog betere resultaten worden getoond aan personen die de zoekopdracht invoeren. Eigenlijk kunnen mensen op deze manier nog beter begrepen worden, waardoor de resultaten nog relevanter zullen zijn.

Toekomst van zoekmachines Innovaties en uitdagingen

Het algoritme wordt steeds specifieker

Hoewel de resultaten van Google al enorm gedetailleerd kunnen zijn, is er dus nog altijd ruimte voor verbetering. Het algoritme is inmiddels dusdanig ontwikkeld dat alleen de beste resultaten getoond zullen worden. Toch kan dit niet op tegen de resultaten die een AI gedreven zoekmachine zal kunnen overleggen. Daarom is het interessant om te zien wat Google in de nabije toekomst zal gaan doen om hierin mee te kunnen. Gezien het feit dat het bedrijf bij verschillende van hun andere diensten al volop bezig is met het integreren van AI lijkt het echter wel duidelijk dat ze dit ook steeds meer in hun zoekmachine gaan implementeren.

Is er toekomst voor zoekmachines?

Er is zeker toekomst voor zoekmachines. Het goede nieuws voor mensen die deze gebruiken is dat ze alleen maar beter zullen gaan werken met nog relevantere resultaten als gevolg. Ook marktleider Google zal ervoor zorgen dat ze AI in alle lagen van hun bedrijf gaan implementeren, voor zover ze dat niet al doen. Er is dus zeker toekomst voor zoekmachines, alleen zullen ze op de achtergrond wat anders te werk gaan. Dat heeft op de voorgrond wel het voordeel dat de resultaten alleen maar beter worden.

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram