UDC-directeur over het merkenrecht: “Dit kan heel veel geld, ellende en leed voorkomen”

UDC-directeur Brian Bout merkenrecht

UDC-directeur over het merkenrecht: “Dit kan heel veel geld, ellende en leed voorkomen”

UDC-directeur Brian Bout merkt op over merkenrecht dat een hele hoop geld aan boetes, ellende en ander leed te voorkomen zijn.

UDC-directeur Brian Bout merkenrecht

Het festivalseizoen is momenteel in volle gang in Nederland. UDC Events is één van ‘s lands meest toonaangevende evenementenorganisaties. Het Noord-Hollandse bedrijf staat onder leiding van Brian Bout, die sinds de jaren ’90 al werkzaam is in de festivalbranche. Met festivals als Dance Valley, Dutch Valley en Ground Zero heeft Bout met UDC Events een berg aan ervaring opgedaan omtrent het organiseren van festivals. Naar eigen zeggen is het festivallandschap in Nederland ten opzichte van de jaren ’90 echter behoorlijk veranderd. Vooral het complexe merkenrecht is in de loop der jaren steeds meer een rol gaan spelen, vertelt Bout in een interview.

Op de vraag hoeveel merknamen Bout met UDC Events inmiddels heeft laten registreren, reageert de Edammer enthousiast. “Oei, dat zijn er erg veel! Ik denk dat we momenteel op zo’n 25 merknamen zitten. Om eerlijk te zijn weet ik het niet eens meer. Enkele jaren terug organiseerden we met UDC Events namelijk nog veel meer festivals dan we nu doen, en ook die merknamen zijn nog steeds in ons bezit. Het komt bovendien nog weleens voor dat bij ons een mooie naam te binnen schiet, die we dan vervolgens direct als merk laten vastleggen. Wie weet groeit er in de toekomst dan wel een mooi, nieuw festival uit.”

’Dat was het moment op een advocaat in te schakelen’

Waar merkregistratie voor Bout tegenwoordig vanzelfsprekend is, daar was dat in de beginperiode van zijn bedrijf wel anders. “In het begin deden we dat niet zo netjes”, geeft Bout toe. “Toen we in de jaren ’90 begonnen, waren we zo groen als gras. Wisten wij veel dat we merken moesten vastleggen en beschermen. En dan waren er natuurlijk allerlei cowboys die mee wilden profiteren van ons succes, waardoor festivals ontstonden met dezelfde of soortgelijke naam.”

“Op een gegeven moment waren er allerlei partijen die inbreuk maakten op onze merknamen. En dat terwijl wij als bedrijf veel geld en moeite in onze concepten gestoken hadden. Dat was voor ons het moment om een advocaat in te schakelen. Die advocaat tipte ons het merkenbedrijf De Merkenman, die inmiddels Markeys heet. Het is raar om te zeggen, maar eigenlijk realiseerden we ons op dat moment pas hoe belangrijk het is om je merken te registreren. Doe je dat niet, dan heb je namelijk geen poot om op te staan.”

’Rechter stelde ons gelukkig in het gelijk’

Om zicht te houden op het feit of anderen er niet vandoor willen gaan met UDC’s merknamen, laat Bout Markeys momenteel de actieve merken van het bedrijf bewaken. “Maakt een partij inbreuk op één van onze merknamen? Dan krijgen wij direct een signaleringsmail van Markeys. Vervolgens overleggen we samen of en welke acties we ondernemen. Zodra we besloten hebben er daadwerkelijk werk van te maken, neemt Markeys contact op met de partij om te onderhandelen. In de meeste gevallen is dat genoeg. En zo niet, dan verzinnen we samen een strategie om de kwestie alsnog op te lossen.”

Volgens Bout is het meerdere keren gebeurd dat andere partijen inbreuk maakten op de merknamen van UDC Events. “Ooit hadden we een geschil tussen Dance Valley vs. Indian Valley, een ander dancefestival. Deze zaak kwam onder begeleiding van Markeys voor de rechter, die ons gelukkig in het gelijk stelde. Een ander voorbeeld was die van een kermisattractie die D-Valley heette. Bij deze naam zouden mensen onterecht de link met ons festival Dance Valley kunnen leggen, terwijl we hier niets mee te maken hebben. De kermisexploitant heeft hier nooit bij nagedacht en had geen verkeerde intenties, waardoor hij gewoon voor een andere naam koos. Gelukkig kom je er in de meeste gevallen wel uit en komt de zaak niet voor de rechter.”

’Toen kregen we een koekje van eigen deeg’
Zelf is Bout met UDC Events echter ook weleens de mist ingegaan door zelf onbewust inbreuk te maken op de merknaam van een ander. “De Ferro Dome, een evenementenlocatie waarmee we bezig waren, heette vroeger de Ferro fabriek. Toen we de naam Ferro Dome wilden laten registreren, trok Ferro aan de bel. Ze gaven aan niet akkoord te gaan met het gebruik van de naam Ferro Dome. Ze meenden dat we inbreuk op hun merk maakten. Je kunt wel zeggen dat we toen een koekje van eigen deeg kregen, haha.”

“Gelukkig hebben we met die partij toentertijd een tussenoplossing kunnen vinden”, vervolgt Bout. “Wij zouden de naam ‘Ferro Dome’ registeren in de klasse Muziek & Entertainment. Zo kan het dus ook. Daarnaast ben ik ook van mening dat het een eer is om de oorspronkelijke naam intact te houden. Als tip kan ik iedereen meegeven om eerst te onderzoeken of je merk al in gebruik is of niet. Dit kan heel veel geld, ellende en leed voorkomen. Doe dit vooral niet zelf, want het is echt niet te doen. Even Facebooken of Googelen is niet voldoende. Het merkenrecht is complex en het onderzoek kun je beter aan experts overlaten”, besluit Bout stellig.

Voorkom trammelant met merkenrecht en doe goed je huiswerk als ondernemer!

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram