Instagram zal sommige gebruikers toestaan hun NFT’s weer te geven, met plannen om dit volledig uit te rollen in alle Meta apps.
Instagram zal snel beginnen met het toestaan dat sommige gebruikers hun non-fungible tokens (NFT) kunnen weergeven, bevestigde Meta CEO Mark Zuckerberg en Instagram Head Adam Mosseri op maandag 9 mei.
De functie wordt deze week uitgerold en geeft gebruikers de mogelijkheid om hun digitale verzamelobjecten op hun profielen weer te geven. Soortgelijke functionaliteit komt binnenkort naar Facebook, bevestigde Zuckerberg, samen met augmented reality (AR) NFT’s op Instagram Stories via Spark AR, zodat makers digitale kunst in fysieke ruimtes kunnen plaatsen.
“We beginnen te bouwen voor NFT’s, niet alleen in ons metaverse- en Reality Labs-werk, maar ook in onze familie van apps”, vertelde Zuckerberg aan YouTuber Tom Bilyeu in een video op Facebook. “Een groot deel hiervan … gaat over expressie, iets over jezelf zeggen.”
Mosseri zei in een video op Twitter dat de functie zou beginnen met “een handvol Amerikaanse makers en verzamelaars” op Instagram, en dat er “geen kosten” verbonden zijn aan het plaatsen of delen van digitale verzamelobjecten.
NFTs on Instagram 🎉
This week we’re beginning to test digital collectibles with a handful of US creators and collectors who will be able to share NFTs on Instagram. There will be no fees associated with posting or sharing a digital collectible on IG.
See you next week! ✌🏼 pic.twitter.com/VuJbMVSBDr
— Adam Mosseri (@mosseri) May 9, 2022
“We denken dat NFT’s een heel interessante kans zijn voor een subset van makers – het idee om een uniek digitaal item te bezitten,” zei Mosseri. “We wilden klein beginnen en leren van de gemeenschap.”
Hij ging verder met het erkennen van de spanning tussen de Web3-gemeenschap en Instagram en legde uit dat er als gecentraliseerd platform barrières zijn die overwonnen moeten worden.
“We denken dat een van de unieke kansen die we hebben is om Web3-technologieën toegankelijk te maken voor een veel breder scala aan mensen. En specifiek NFT’s, denk ik zullen interessant zijn, niet alleen voor makers die NFT-kunst maken, maar ook voor mensen die het willen verzamelen.”
Instagram voegt zich bij een groeiende lijst van platforms die NFT-functionaliteit in hun ervaring integreren. In januari lanceerde Twitter Blue, de premium abonnementsdienst van het sociale-mediaplatform voor $ 2,99 per maand, NFT-profielfoto’s op iOS. En in februari liet OnlyFans haar makers geverifieerde NFT’s gebruiken als profielfoto’s.