Transport met zware vrachtwagens – belangrijke weetjes

transport met zware vrachtwagens

Transport met zware vrachtwagens – belangrijke weetjes

Transport met zware vrachtwagens? Dit zijn de belangrijke weetjes op een rij.

transport met zware vrachtwagens

Het transporteren van zware ladingen is geen simpel karwei, aangezien het kleinste foutje of niet opletten fataal kan worden voor een onderneming. Of nog erger, mensen raken gewond of komen zelfs om het leven. Belangrijk dus om dit uiterst serieus te benaderen.

Vanzelfsprekend dient er een strikt protocol gevolgd te worden om alle veiligheidsmaatregelen na te leven en risico’s preventief uit te sluiten, zoals logistiek transport in Marathon International Logistics dat toepast.

Lange zware vrachtwagen (LZV)

Bij de kenners en veteranen in de transportbranche beter gekend als ecocombi of EuroCombi.

Een vrachtwagen van maximaal 25,25 meter in lengte en een maximumgewicht van 60 ton. Merk wel op dat de lengte en het gewicht niet universeel zijn binnen de EU, en zelfs sterk kunnen verschillen. Denk aan de imposantste lengtes die in Scandinavië te vinden zijn.

Een LZV is niet te verwarren met een road train, in de volksmond ook wel bekend als ‘convoi exceptionnel’, die vooral in landen zoals als de VS, Canada, Australië wordt gebruikt in de mijnbouw. Met een lengte van een slordige 50 meter, hebben deze vrachten soms een totaalgewicht dat makkelijk tien keer meer is dan wat bij ons in de Benelux is toegestaan.

Wat als verrassend kan worden beschouwd, is dat dit type voertuigen merkbaar milieuvriendelijker zijn dan hun kleine broertjes, de gewone vrachtwagen.

Het brandstofverbruik van de LZV is namelijk nauwelijks noemenswaardig in vergelijking met de veel grotere vracht die ze kunnen transporteren.
Voor elke drie gebruikelijke vrachtwagens kan logistiek transport in Marathon International Logistics twee LZV inschakelen.

Richtlijn 2015/719

Het was geen verrassing dat de verouderde Richtlijn 96/53/EG gewijzigd moest worden om de maximaal toegestane afmetingen in het nationale en internationale verkeer op elkaar af te stemmen.

Maximaal toegestane gewichten in het internationale verkeer moesten bepaald worden door vergelijking met bepaalde wegvoertuigen die binnen de Europese Gemeenschap aan het verkeer deelnemen.

Richtlijn 2015/719, die in april van 2015 werd goedgekeurd en een maand later in werking trad, was voornamelijk gericht op de vermindering van emissies van broeikasgassen, in het bijzonder van kooldioxide (CO2). Verder was de verbetering van de verkeersveiligheid en vergemakkelijking van intermodaal vervoer een sterk argument, dat op haar beurt moest zorgen dat concurrentie ongehinderd bleef en de wegeninfrastructuur beschermd werd. Logistiek transport in Marathon International Logistics bijvoorbeeld neemt de richtlijnen steeds nauwlettend in acht.

Begeleid transport

Het begeleiden van transport heeft betrekking op het begeleiden van een uitzonderlijk transport en het isoleren ervan om andere weggebruikers op die manier buiten gevaar te houden.

De doelstelling hiervan is het bewaken van de veiligheid en doorstroming van het overige verkeer. De afmetingen zijn de doorslaggevende factor om na te gaan als dit verplicht is, en bovendien mag de begeleiding alleen worden verzorgd door gecertificeerde begeleiders die gebruikmaken van speciaal uitgeruste voertuigen en de nodige opleidingen hebben genoten.

Belasting Zware Motorrijtuigen (BZM)

Als onderneming met vrachtwagens die op de snelweg worden gebruikt ben je belastingplichtig aan BZM, maar dit geldt alleen wanneer het voertuig uitsluitend wordt gebruikt voor het vervoer van goederen en de maximummassa (combinatie) meer dan 12.000 kg is.

CEMT-vergunning

Een speciale vergunning, “Conferentie van Europese Ministers van Transport” is verplicht wanneer het transport bedoeld is voor een land die buiten de EU ligt. Belangrijk om te weten wat betreft transport met zware vrachtwagens.

Voor logistiek transport in Marathon International Logistics, volstaat binnen de EU de Eurovergunning.

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram