Lamborghini’s Huracán STO is een V10 raceauto voor op de openbare weg

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini’s Huracán STO is een V10 raceauto voor op de openbare weg

De Lamborghini Huracán STO is een V10-gedreven raceauto voor op de openbare weg. Zou jij deze monsterlijke Huracán de baas zijn?

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini heeft zijn meest indrukwekkende Huracán tot nu toe onthuld: de STO, een afkorting van Super Trofeo Omologata. Dit monster komt met achterwielaandrijving en is uitgerust met een V10-motor die goed is 640 pk, wat goed genoeg is om de Italiaanse supercar in slechts drie seconden van 0-100 km/u te duwen, waarna een maximale snelheid van bijna 310 km/u kan worden behaald.

De STO is een voor de weg gehomologeerde versie van de Huracán, die veel inspiratie put uit het race-erfgoed van de Lamborghini Squadra Corse’s Huracán Super Trofeo EVO en de Huracán GT3 EVO. Het gaat hier letterlijk om een raceauto die opnieuw is gemaakt voor de openbare weg.

Maurizio Reggiani, Chief Technical Officer van Lamborghini, zei: “De Huracán STO levert alle opwinding van een prachtig uitgebalanceerde, lichtgewicht en aerodynamisch superieure supersportwagen, die het rijgevoel en de opwinding van de Super Trofeo weerspiegelt en perfect is afgesteld voor ’s werelds meest veeleisende tracks, maar geschikt is voor de weg. De uitgebreide technische oplossingen en intelligentie die zijn opgedaan met zowel onze Super Trofeo- als GT3-programma’s zijn verfijnd en belichaamd in de Huracán STO, waardoor de chauffeur de emoties van een coureur dagelijks kan ervaren in een Lamborghini-supersportwagen die legaal is voor de weg, maar capabel genoeg is om ronderecords te breken.”

Zoals Reggiani vermeldt, is de STO licht van gewicht. In feite weegt dit nieuwe model 43 kg minder dan de Huracán Performante, wat het resultaat is van het feit dat hij alleen achterwielaandrijving heeft en driekwart van de carrosseriepanelen van koolstofvezel is.

De STO heeft overigens geen supercar “frunk”, ofwel opslag aan de voorzijde. In plaats daarvan heeft Lamborghini een nieuwe motorkap, vleugels en bumper ontwikkeld, “cofango” genaamd, die alle drie de elementen in één stuk combineert. Behalve dat het lichter is, zorgt het ook voor een betere luchtstroom naar de motor, betere aerodynamica en fraaiere stijlelementen.

Het ontwerp wordt afgerond met componenten zoals die enorme achtervleugel die de achterkant van de auto in het asfalt duwt, waardoor bij hoge snelheid neerwaartse kracht ontstaat. Ook opvallend zijn de motorkap, een achterspatbord met een NACA-luchtinlaat die moet zorgen voor lucht naar de motor, evenals het verhogen van de algehele aerodynamische efficiëntie, en een doelgericht interieur.

De Lamborghini Huracán STO is hieronder te zien en zal naar verwachting in het voorjaar van 2021 bij dealers over de hele wereld terechtkomen. Prijzen starten rond de € 250.000,-.

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini Huracán STO

Lamborghini Huracán STO

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram