4 zaken waar je op moet letten als je een telefoonabonnement afsluit

smartphone telefoonabonnement

4 zaken waar je op moet letten als je een telefoonabonnement afsluit

Tijd voor een nieuwe telefoon of loopt je huidige abonnement af? Dit zijn 4 zaken waar je op moet letten als je een telefoonabonnement afsluit.

smartphone telefoonabonnement

Het einde van je telefoon abonnement is in zicht of je hebt prepaid en wilt graag overstappen. Het is dan tijd om een (nieuw) abonnement af te sluiten. Grote kans dat jij door het gigantische aanbod de bomen door het bos niet meer ziet, maar met deze tips weet je precies waar je op moet letten.

  1. Overweeg een sim only telefoonabonnement

Voordat je je gaat verdiepen in de ins en outs van alle telefoons (plus alle mogelijke abonnementen) die er tegenwoordig op de markt zijn, is het goed om te kijken of een sim only-abonnement misschien niet iets voor jou is. Loopt jouw abonnement af, maar ben je eigenlijk nog dik tevreden met je telefoon en denk je dat hij nog wel even mee kan? Dan biedt een sim only-abonnement zeker uitkomst.

De naam zegt het al: je krijgt alleen een simkaart (mét nieuw abonnement), maar geen nieuwe telefoon. Het grote voordeel hiervan is dat het flink scheelt in de portemonnee. De kosten zijn véél lager dan bij een ‘normaal’ abonnement. Je kunt namelijk al vanaf 10 euro een sim only-abonnement afsluiten, waar abonnementen met telefoon meestal bij 30 euro beginnen. Dit verschil komt door het feit dat je er geen telefoon bijkrijgt – en dus hoeft te betalen – en je niet hoeft in te leveren op MB’s, belminuten en sms’jes.


  1. Schat vooraf in hoe hoog je verbruik is

Hoeveel MB’s, belminuten en sms’jes heb je nodig? Schat dit in door naar je verbruik van het afgelopen jaar te kijken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door er oude facturen op na te slaan. Daarnaast kun je meestal in je telefoon zien hoeveel MB’s je gemiddeld verbruikt (en aan welke apps). Houd er wel rekening mee dat je bij een nieuwere smartphone mogelijk meer MB’s verbruikt.

Internetten, bellen en sms’en buiten je bundel is vaak behoorlijk duur, dus zorg ervoor dat je bundel niet te laag is. Schat ook weer niet te hoog in: de meeste telefoonabonnement kun je na het afsluiten wel uitbreiden, maar niet verlagen.

  1. Bepaal welke telefoon je wilt


Dompel je je niet gelijk onder in het telefoonlandschap, maar zet eerst voor jezelf op een rijtje wat je precies zoekt in een telefoon. Wat is je budget? En hoe belangrijk zijn de laatste technische snufjes voor jou? Er zijn grofweg drie categorieën:

  1.  Low-budget (maximaal 250 euro)

Sommige mensen hebben helemaal geen zin om een half maandsalaris neer te leggen voor een telefoon. Of je hebt het budget niet, dat kan ook, In dat geval kun je tegen lage kosten een abonnement met een low-budget telefoon afsluiten. Je hebt dan geen luxe smartphone, maar het is alsnog een prima toestel waar je alle basisbehoeften – WhatsAppen, internetten, spelletjes – gewoon op kunt uitvoeren.

  1. Middenklasse (250-600 euro)

Het middensegment is voor iedereen die iets meer verwacht dan een telefoon, maar niet koste wat het kost de allernieuwste telefoon wil. Onder middenklassers vallen naast de reguliere merken in dit segment ook oudere telefoons van high-end merken en luxere versies van budgetmerken.

  1. High-end (vanaf 600 euro)

Ben jij een intensieve telefoongebruiker? Of neem jij alleen genoegen met het allerbeste? Dan kom je uit bij het high-end segment: de nieuwste telefoons met (onder andere) de beste camera, processor en werkgeheugen. Met een high-end telefoon weet je zeker dat je voorlopig vooruit kunt met je smartphone.

Bedenk ook goed van tevoren goed welke punten jij precies belangrijk vindt aan een telefoon. Bij de ene telefoon blinkt de fantastische camera uit, waar een andere telefoon weer ontzettend snel en gebruiksvriendelijk is.

  1. Bepaal welke provider je wilt

Doordat er moordende concurrentie is onder de telefoonproviders, heerst er al jaren een prijzenoorlog. Het is het dus zeker waard om het huidige aanbod te vergelijken en op aanbiedingen te letten. Welke provider het best bij jou past, hangt af van jouw verbruik en welke telefoon je wilt. Daarnaast zijn er andere factoren die kunnen meespelen in jouw beslissing: de contractduur (1 of 2 jaar), de dekking in jouw woonplaats en reviews en ervaringen van anderen.

Wellicht heb je al een telefoonabonnement en denk je er aan om deze gewoon te verlengen bij dezelfde provider. Dat is misschien wel zo makkelijk, maar het kan lonen om over te stappen. Soms kun je flink besparen door een nieuw contract af te sluiten. Niet alleen kan een andere provider goedkoper zijn, soms krijg je korting bij een nieuw abonnement. Ben je gehecht aan je telefoonnummer? Geen zorgen: die kun je gewoon meenemen.

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram