Adidas heeft het Duitse voetbalshirt met rugnummer 44 uit de verkoop gehaald vanwege de SS-Nazi-symboliek.
Voetbalfans kunnen niet langer het Duitse voetbaltenue aanschaffen met het nummer 44 achterop het shirt. Dit besluit van adidas volgt na kritiek op de overeenkomsten met het “SS” nazi-symbool.
Volgens berichten hebben velen het lettertype dat in de nummer 44-shirts wordt gebruikt, vergeleken met dat van het rune-symbool van de Nazi Schutzstaffel (SS) Armanen. De SS opereerde onder Adolf Hitler en de nazi-partij en stond bekend als een van de grootste daders van de Holocaust. Historicus Michael König was de eerste die op het probleem wees en noemde het ontwerp van de wedstrijdshirts “zeer twijfelachtig”.
Oliver Brüggen, een woordvoerder van adidas, verduidelijkte dat eventuele overeenkomsten niet opzettelijk waren: “Er werken mensen uit ongeveer 100 landen bij Adidas. Ons bedrijf staat voor de bevordering van diversiteit en inclusiviteit, en als bedrijf voeren we actief campagne tegen vreemdelingenhaat, antisemitisme, geweld en haat in alle vormen.” Hij voegde eraan toe: “Alle pogingen om verdeeldheid zaaiende of uitsluitende standpunten te bevorderen, maken geen deel uit van onze waarden als merk.” De sportgigant vertelde de BBC in een aparte verklaring ook dat de Duitse voetbalbond (DFB) en haar partners verantwoordelijk waren voor de ontwerpen van de tenues.
De DFB verklaarde via X dat de cijfers ter beoordeling naar de UEFA waren gestuurd en dat “geen van de betrokken partijen enige nabijheid van nazi-symboliek zag in het creatieproces van het shirtontwerp.” Ze vervolgden: “Desalniettemin nemen we de opmerkingen zeer serieus en willen we geen platform bieden voor discussies. Wij gaan een alternatief ontwerp voor de nummer 4 ontwikkelen en afstemmen met de UEFA.”