KSA: Dit is wat vergunninghouders moeten onthouden in aanloop naar het naderende advertentieverbod

vergunninghouders advertentieverbod gokken online casino

KSA: Dit is wat vergunninghouders moeten onthouden in aanloop naar het naderende advertentieverbod

Per 1 juli gaat er een nieuw advertentieverbod in. We leggen je hier uit wat het betekent en wat de concrete consequenties zijn voor vergunningshouders. 

vergunninghouders advertentieverbod gokken online casino

Nederland staat op het punt om een belangrijke verandering door te voeren in de regelgeving voor gokadvertenties. Het op handen zijnde advertentieverbod gaat op 1 juli 2023 van kracht en zal een aanzienlijke impact hebben op vergunninghouders en exploitanten in de online gokmarkt van het land.

Licentiehouders moeten zich bewust zijn van de nieuwe regelgeving en ervoor zorgen dat ze deze naleven om boetes en mogelijke reputatieschade te voorkomen. In dit artikel geven we een overzicht van de belangrijkste punten die vergunninghouders moeten onthouden in de aanloop naar het op handen zijnde advertentieverbod.

Aanbieders kunnen verwachten dat de bijgewerkte regels aangeven hoe wervings- en reclameactiviteiten niet gericht mogen zijn op minderjarigen, jongvolwassenen of personen die als kwetsbaar worden beschouwd. Daarom verbiedt de KSA aanbieders om advertenties te maken voor televisie, radio, kranten of tijdschriften. Dus zelfs als ze tot de ‘acceptabele’ groep mensen behoren, moet het verleiden van potentiële of terugkerende spelers tot echt geld winnen zonder inzet promoties volgens de nieuwe regels gebeuren. Dit geldt natuurlijk ook voor andere casino- en sportinzetbonussen.

De details

In het geval van een verbod als deze is het natuurlijk heel erg belangrijk wat er nu nog wél en niet mag. Het is immers onjuist om te zeggen dat alle gokreclame is verboden – dit is niet het geval. De gokadvertenties die nu worden verboden zijn de zogenaamde ‘ongerichte’ reclames. Dat wil zeggen dat ze niet gemaakt zijn met een specifieke groep in gedachten, maar in plaats daarvan juist zo veel mogelijk mensen aan willen spreken. Je zal dus nu 1 juli géén gokreclames meer zin in bushokjes of billboards.

Wat wél nog mag is reclames op websites waarvan de doelgroep aan bepaalde eisen voldoet (zoals gemiddelde leeftijd van bezoekers) en via e-mail. Als je bijvoorbeeld je hebt ingeschreven bij casino X en daar niet aan zelfuitsluiting hebt gedaan, dan staat het dat bedrijf nog steeds vrij om jou een mailtje te sturen met een actie of een andere kortingscode in de hoop dat je weer terugkeert.

Wijzigingen in de toekomst

Er worden nog meer beperkingen ingevoerd, maar die gaan nog niet op 1 juli in. Zo is het pas vanaf 2024 niet meer toegestaan voor gokbedrijven om programma’s en evenementen te sponsoren en is het pas per 1 januari 2025 verboden om reclame te maken op sportlocaties en op voetbal T-shirts.

De waarschuwing van de KSA is om naar de vergunninghouders te signaleren dat het menens is. ZO hopen ze vergunningshouders te laten zien dat het vooral niet zal lonen om de gaten en maten in de regelgeving op zal zoeken. De laatste jaren heeft de KSA al reeds veel boetes uitgedeeld. Door nu meteen weer duidelijk te zijn, is het zeker te verwachten dat zij opnieuw weer streng zullen handhaven.

Waarom zijn al deze wijzigingen er opeens?

Het is logisch dat je je misschien afvraagt hoe het nu kan dat de online gokwereld de laatste jaren opeens zoveel in de media is, terwijl je hier tot vrij recent eigenlijk nooit wat van hoorde. Het verschil zit hem in het feit dat de Tweede Kamer in 2021 de wet Kansspelen op Afstand (KOA) heeft aangenomen. Hiermee was online gokken niet langer illegaal en moesten bedrijven zich daardoor juist inschrijven bij de Kansspelautoriteit (KSA) zodat zij mee konden kijken en ervoor zorgden dat het spel eerlijk verliep. Onvrede na invoering

Na de wet was de kwestie nog steeds niet naar tevredenheid opgelost aldus de Tweede Kamer. De wet maakte het namelijk mogelijk voor gokbedrijven om nu te adverteren op televisie, radio en in de echte wereld. Zij waren immers niet meer illegaal, maar gewoon rechtsgeldige bedrijven in Nederland, net zoals de Albert Heijn of Unilever. Dit wordt nu aangepast met het advertentieverbod.

De minister van Rechtsbescherming, Franc Weerwind, zei er zelf het volgende over: “Vandaag hebben we een belangrijke stap gezet richting het verder aan banden leggen van gokreclames. Reclame is een middel om mensen naar het legale aanbod te leiden, maar het belang van verslavingspreventie weegt zwaarder. Hiermee wil ik met name kwetsbare groepen zoals jongeren beschermen.”

Er mag nu niet meer overal reclame worden gemaakt voor online gokken, maar verboden wordt online gokken dus zeker niet.

 

 

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram