Wat te doen bij een auto-ongeluk: stappenplan voor het claimen van schade

stappenplan claimen schade auto-ongeluk

Wat te doen bij een auto-ongeluk: stappenplan voor het claimen van schade

Wat moet je doen bij een auto-ongeluk? Lees verder voor een stappenplan voor het claimen van schade.

stappenplan claimen schade auto-ongeluk


Ben je met jouw auto betrokken geraakt bij een ongeluk? Breng jezelf en andere betrokken dan altijd eerst in veiligheid. Controleer of er sprake is van verwondingen en schakel hulpdiensten in als dat nodig is. Als er door het ongeluk veel schade aan jouw auto ontstaan is, wil je dit waarschijnlijk vergoed krijgen. Is dit pas de eerste keer dat je een auto-ongeluk hebt? Dan weet je waarschijnlijk niet hoe je dit aanpakt. Daarom hebben wij een handig stappenplan voor het claimen van schade na een auto-ongeluk voor je samengesteld.

Stap 1: Verzamel bewijsmateriaal
Een verzekeraar gelooft je nooit op je woord als je een auto-ongeluk hebt gehad. Vandaar dat het geen zin heeft om een schadeclaim in te dienen als je geen bewijsmateriaal hebt. Maak daarom altijd foto’s op de plaats van het ongeval. Richt je hierbij niet alleen tot jouw eigen auto, maar zet ook de auto(‘s) van andere betrokkenen op de foto. Vergeet bovendien niet om foto’s te maken van de verkeerssituatie en eventuele verwondingen. Noteer daarnaast de datum, tijd en locatie van het ongeluk en vraag eventuele getuigen naar hun naam en telefoonnummer. Alle details zijn bepalend.

Stap 2: Vul het schadeformulier in
Als je alle bewijsmateriaal verzameld hebt, wordt het tijd om het schadeformulier in te vullen. Wacht hier niet mee tot je thuis bent, maar doe dit op de plaats van het auto-ongeluk. Vroeger moest je dit formulier met een pen invullen, maar bij de meeste verzekeraars kan dit tegenwoordig digitaal. Zorg er altijd voor dat alle gegevens – zowel die van jou als van de andere partij(en) – correct zijn.

Stap 3: Meld schade bij je verzekeraar
Heb je het schadeformulier volledig ingevuld? Dan wordt het de hoogste tijd om de claim in te dienen bij je verzekeraar. Wanneer je een online schadeformulier invult, verstuur je deze met één druk op de knop. Schadeformulieren die met pen ingevuld zijn, moeten per post verstuurd worden. Sommige verzekeraars bieden je bovendien de mogelijkheid om een foto of scan van het formulier aan te leveren.

Stap 4: Houd de voortgang van de claim in de gaten
Na het verzekeren van je auto kun je vaak inloggen in de onlineomgeving van je verzekeraar. Als je een schadeclaim ingediend hebt, is dit de plek waar je de voortgang van de claim in de gaten kunt houden. Bovendien zal een verzekeraar je via deze weg vragen om extra informatie als dat nodig is. Reden genoeg om het online portaal goed in de gaten te houden na het indienen van een claim. Is er al lange tijd niets veranderd? Neem dan contact op met de verzekeraar om te vragen hoe het zit.

Stap 5: Accepteer of onderhandel
Wanneer jouw verzekeraar en/of die van de betrokken partijen zich over de schadeclaim gebogen hebben, krijg je een voorstel voor een schadevergoeding. Deze kun je accepteren, maar het is ook mogelijk om te onderhandelen. Verwacht overigens niet dat je altijd een schadevergoeding krijgt bij een auto-ongeluk.

Heb jij het ongeluk veroorzaakt en heb je alleen een WA verzekering voor je auto? Dan wordt alleen de schade vergoed die je bij anderen hebt aangericht. Schade aan jouw eigen auto is namelijk niet verzekerd als je enkel een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid afsluit.

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram