Drie elektrische auto’s van NIO komen naar Nederland en zijn binnenkort beschikbaar
De elektrische auto’s van NIO komen naar Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden, zo werd bekend tijdens het Europees launch event in Berlijn.
In Europa kunnen we dit jaar een nieuwe fabrikant van slimme elektrische auto’s verwelkomen. NIO heeft afgelopen vrijdag, tijdens het Europese launch event van het merk in Berlijn, diens plannen aangekondigd voor het leveren van een drietal luxe elektrische auto’s – en bijbehorende diensten – in Duitsland, Denemarken, Zweden en Nederland.
De uitbreiding naar onder meer ons land volgt na het Europese debuut van NIO in Noorwegen, afgelopen jaar. Drie nieuwe modellen op basis van het NIO NT2– platform – de NIO ET7, NIO EL7 en NIO ET5 – worden beschikbaar in combinatie met een innovatief abonnementsmodel om het gebruik van EV’s te stimuleren. Let op, je kunt de bolide dus niet kopen. Echter, dit was in Noorwegen eveneens het geval tijdens de introductie, maar na maanden ervaring met de Noorse consument, heeft het Chinese automerk toch besloten modellen aan te bieden voor verkoop.
Toch beginnen we in Nederland net als in Noorwegen een abonnementsmodel – of leaseplan. Hierbij geldt dat we te maken hebben met een direct–to–consumer model. Via zijn geavanceerde producten en diensten wil NIO sowieso direct contact met de klant, of ‘users’ zoals ze het liever zelf noemen, behouden. Dit om een community en lifestyle te creëren om zo de beste gebruikerservaring te garanderen.
NIO line–up voor Nederland
NIO kondigde tijdens het event in Berlijn aan dat de NIO ET7 – de high–performance topmodel–sedan – nu te bestellen is in Duitsland, Nederland, Denemarken en Zweden. De eerste leveringen starten vanaf 16 oktober. NIO bevestigde ook dat de NIO EL7 – een middelgrote slimme elektrische SUV – en de NIO ET5 – de middelgrote slimme elektrische sedan – direct te bestellen zijn. De leveringen van deze modellen starten naar verwachting echter medio januari en maart 2023.
Alle modellen zijn uitgerust met het intelligente Banyan–systeem, dat een reeks
voertuigfuncties biedt voor de bediening van bijvoorbeeld digitale cockpitfuncties, energiebeheer en rijhulpsystemen. Op basis van NIO’s tweede– generatie designtaal – waarin Design voor autonoom rijden en het tweede woonkamerconcept zijn geïntegreerd – maken alle modellen uitgebreid gebruik van innovatieve en milieuvriendelijke materialen, waaronder Karuun, een hernieuwbaar rotan.
De modelserie voor de Europese markt weerspiegelt het prestatie–DNA van NIO en vertrouwt op het in eigen huis ontwikkelde elektrische siliciumcarbide aandrijfsysteem en zelfontwikkelde bestuurdersassistentie–systeem voor maximaal gebruiksgemak en veiligheid. Dit omvat het NIO Aquila Super Sensing System, dat bestaat uit 33 hoogwaardige detectie–hardware–units, waaronder een zeer gevoelige ultra–lange–afstand LiDAR, zeven acht–megapixel high– definition camera’s, vier nauwkeurige 3–megapixel ring vision–camera’s, een ADMS (Advanced Driver Monitoring System), vijf millimetergolfradars, 12 ultrasone sensoren, twee zeer nauwkeurige positioneringsunits en V2X units.
NIO’s supercomputingplatform ADAM, één van de krachtigste in serie geproduceerde mobiele computingplatforms tot dusver, beschikt over vier NVIDIA Orin X–chips, 48 CPU–cores, 256 matrixbewerkingsunits, 8.096 floating point units, in totaal 68 miljard transistors en 1.016 TOPS aan totaalvermogen. Op basis van de krachtige hardwareconfiguratie wil NIO zijn users in de toekomst via FOTA voorzien van zijn point–to–point autonoom rijden–service NAD, om een veilige ervaring te garanderen, waaronder op snelwegen, stadswegen, parkeerplaatsen en voor het opladen.
De modellen van NIO zijn volgens het merk zelf ontworpen om te fungeren als mobiele leefruimte van de users; high–performance, zeer intelligent, ruim, vol beleving, upgradable en duurzaam.
De drie NIO–modellen hebben standaard een panoramische digitale cockpit met NIO PanoCinema. Dit is NIO’s nieuwste generatie digitale cockpit, op basis van Qualcomm’s derde–generatie computing–platform. Het omvat het AI–systeem NOMI, een 7.1.4 audiosysteem uitgerust met Dolby Atmos– technologie, 256 kleuren lichtwaterval/lichtgordijn sfeerverlichting, een 12,8 inch AMOLED centraal bedieningsscherm en hoogwaardige AR– en VR–apparatuur.
NIO Nederland heeft Kwik–Fit als gecertificeerd servicepartner gekozen voor onderhoud en reparatie. Daarnaast zijn al meer dan 40 NIO service-punten geselecteerd die de komende maanden worden uitgerold als NIO approved service center. Vanaf 7 oktober zijn er 2 NIO geadvanceerde service-punten (regio Amsterdam en regio Rotterdam). Ook wordt een gespecialiseerd service- punt ingericht voor mogelijke reparaties van hoogvoltage-batterijen.
NIO Nederland heeft Schadenet geselecteerd als gecertificeerd
schadeherstelpartner.
NIO Subscription
Nieuw voor Europa is het innovatieve abonnementsmodel van NIO, dat nu beschikbaar is voor users in Duitsland, Nederland, Denemarken en Zweden. NIO Subscription is een innovatieve service die is ontworpen om maximale flexibiliteit en personalisatie te bieden, om het gebruik van EV’s te stimuleren. Met looptijden van slechts één maand tot 60 maanden kunnen users de auto kiezen die het beste bij hun behoeften past. Alle abonnementsmodellen zijn inclusief het zorgenvrije pakket van NIO, waaronder uitgebreide verzekering, onderhoud en meer.
Leasing wordt eveneens mogelijk voor Europese users.
Accu’s opladen en wisselen
NIO’s energie–oplossing NIO Power is gebaseerd op oplaadbare, verwisselbare en opwaardeerbare batterijpakketten en wordt mogelijk gemaakt door de cloudtechnologie van NIO Power. NIO maakt zich sterk voor een uitgebreid batterijlaadsysteem in de nieuwe markten. Op dit moment heeft NIO toegang tot 380.000 oplaadpunten in Europa die toegankelijk zijn met NIO NFC–kaarten en is er tevens een Europese versie van de oplaadkaart van NIO geïntroduceerd.
NIO is voornemens om in 2022 in Europa twintig power swap stations (PSS) te bouwen. In 2023 zal dit aantal naar verwachting oplopen tot 120. De PSS in Zusmarshausen (tussen München en Stuttgart) is operationeel en de PSS in Berlijn nadert zijn voltooiing. Tegen 2025 wil NIO meer dan 1.000 PSS–stations buiten China bouwen, waarvan de meeste in Europa.
NIO BaaS
BaaS (Battery as a Service) is een integraal onderdeel van NIO Power en geeft toegang tot NIO’s batterijwisselnetwerk en batterijdiensten. Users kunnen kiezen tussen een accupakket van 75 kWh of 100 kWh en in de toekomst kan men profiteren van flexibele upgrades en betalen op basis van hun behoeften.
NIO–app
Als belangrijk onderdeel van de NIO–community en user–services heeft NIO afgelopen augustus de NIO–app gelanceerd, waarmee het merk naar eigen zeggen een naadloze, gebruiksvriendelijke ervaring creëert.
Via de NIO–app hebben users toegang tot autogegevens en kunnen ze serviceafspraken boeken via een ‘One Click for Service’–functie. NIO heeft een netwerk van Authorized Service Centers opgezet in alle grote steden in de vijf Europese landen. Verder kan de user in de NIO–app eigen momenten delen, het laatste nieuws zien en NIO Life producten bestellen.
Ga nu naar NIO.com voor meer info en om een auto te bestellen.