Merkkleding van eigen bodem blijkt populairder dan ooit

BALR. AW19 Collectie

Merkkleding van eigen bodem blijkt populairder dan ooit

Fashionmerken van eigen bodem waren nog nooit zo populair binnen Nederland en over de grens. Wat is jouw favoriete merkkleding uit Nederland?

BALR. AW19 Collectie - merkkleding uit Nederland

Natuurlijk ontkomen we niet aan de beste creaties ontworpen door de grote modehuizen uit Italië, Frankrijk en de VS. De afgelopen jaren is het Nederlandse straatbeeld echter behoorlijk veranderd, waarvoor de opkomst van diverse kwalitatief hoogstaande merken van eigen bodem verantwoordelijk kan worden gehouden.

We zijn in Nederland nog nooit zo succesvol geweest in luxe fashion en hebben dit te danken aan de tientallen Nederlandse fashionmerken die in de afgelopen jaren zijn gelanceerd en – mede dankzij social media – ook het buitenland bereiken. Fashionlabels als BALR., met diens populaire T-shirts, truien en BALR. schoenen, veroveren de wereld al enige tijd. Rapporten meldden onlangs dan ook dat inmiddels bijna de helft van de merkkleding onder jongeren afkomstig is uit Nederland.

Merkkleding uit Nederland op één

Het zal niet voor iedereen gelden, maar veel kleding uit onze garderobe komt van eigen bodem. Er zijn in ieder geval weinig mensen die géén Nederlands label in de kast hebben hangen. Bovengenoemde rapporten beweren zelfs dat voor veel jongeren maar liefst de helft in de kledingkast van Nederlandse komaf is.

Naast het hierboven genoemde BALR. zijn ook merken als Daily Paper, Purewhite, Filling Pieces, In Gold We Trust, Mason Garments, Black Bananas en Airforce veel gezien. Dat deze merken tegenwoordig veelvuldig worden gecombineerd met aansprekende high-end labels als Balenciaga, Balmain, Kenzo en Versace zegt genoeg. De reputatie van Nederlandse fashionmerken is goed, ondanks dat deze markt bijna alleen maar bestaat uit merken die nog geen vijftien jaar oud zijn. Het is vooral populariteit van luxe streetwear die hard heeft bijgedragen aan de opkomst van Nederlands fashion brands in binnen- en buitenland.

Social Media

Uiteraard zal de impact van grote fashionshows met modellen op de catwalk van belang blijven als het gaat om de introductie en ook adoptie van nieuwe kledingcollecties. Echter is het te danken aan social media dat merkkleding uit Nederland zich in de afgelopen jaren heeft weten te onderscheiden.

Het inspelen op de jongere generaties en het in de smaak vallen bij grote namen uit het buitenland heeft op zeker zijn stempel gedrukt op de huidige status van het Nederlandse fashiondesignersgilde. Denk in geval van het laatste bijvoorbeeld aan bekende voetballers uit binnen- en buitenland die uitgesproken fan zijn van onze Hollandse merken. Dit gecombineerd met onze huidige, wereldwijde postbezorgingsmogelijkheden heeft ervoor gezorgd dat ooit kleine fashionstart-ups nu zijn uitgegroeid tot volwaardige kledinglabels met internationale allure.

Nederlandse merkkleding was nog nooit zo relevant en we verwachten in de komende jaren dat het marktaandeel van deze labels niet zal krimpen. Wat is eigenlijk jouw top 3 kledingmerken uit Nederland?

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram