De grootste irritaties van Nederlanders bij het huren van een auto hebben we voor jullie op een rij gezet. Welke zijn herkenbaar?
Voor veel Nederlandse vakantiegangers hoort het huren van een auto bij het ultieme vrijheids- en vakantiegevoel. Dit blijkt uit een recent onderzoek van autoverhuurspecialist Sunny Cars, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX onder meer dan 1.000 Nederlanders. Toch gaat het niet altijd helemaal lekker. Wij hebben de grootste irritaties van Nederlanders bij het huren van een auto op een rij gezet.
Maar liefst43% van de respondenten geeft aan dat het huren van een auto een essentieel onderdeel is van hun vakantie in het buitenland en 80% geeft aan in de komende 3 jaar weer een auto te gaan huren. De voornaamste reden om een auto te huren zijn vrijheid, flexibiliteit en de mogelijkheid om de bestemming inclusief de nog onbekende plekjes te ontdekken. Hoewel een huurauto veel voordelen biedt, zijn er ook irritaties met een auto huren in het buitenland. Sunny Cars heeft de grootste irritaties op een rijtje gezet en biedt oplossingen om deze ergernissen te verminderen!
De grootste irritaties bij het huren van een auto – en het besturen
1. Baliepersoneel dat verzekeringen en extra’s probeert te verkopen
De grootste bron van irritatie voor Nederlandse vakantiegangers die een auto huren, is het baliepersoneel dat extra’s, zoals verzekeringen, probeert te verkopen (25%). Daarnaast ergert 23% van de respondenten zich aan onverwachte extra kosten en 22% aan het besef als blijkt dat ze niet volledig verzekerd zijn. Uit de enquête blijkt dat 53% van de respondenten standvastig blijft en de huurauto zonder extra verzekering meeneemt, terwijl 17% uiteindelijk toch zwicht en de extra verzekering accepteert. Bovendien geeft 9% aan boos te worden en niet weg te gaan totdat de huurauto zonder extra verzekering wordt meegegeven. 10% van de respondenten neemt in zo’n geval de huurauto helemaal niet mee.
“Wij begrijpen dat extra aangeboden verzekeringen onzekerheid kunnen veroorzaken en je laten twijfelen of je wel volledig verzekerd bent. Je wilt onverwachte extra kosten vermijden en dat geld liever aan leuke dingen op vakantie besteden. Bij ons ben je volledig verzekerd en kun je gerust ‘nee’ zeggen tegen alles wat je aan de balie wordt aangeboden”, benadrukt Hans Knottnerus, Managing Director Nederland, België en Frankrijk van Sunny Cars.
2. Schade en mankementen die niet op de huurovereenkomst vermeld staan |Veel consumenten controleren hun huurauto voor vertrek en stuiten daarbij geregeld op mankementen; maar liefst 35% heeft weleens schade ontdekt die niet goed op de huurovereenkomst stond. Bovendien heeft een kwart van de respondenten al eens schade gereden in het buitenland, waarbij 53% van deze schadegevallen betrekking had op glas-, banden-, bodem- of dakschade.
“Ons advies: loop altijd een rondje om de auto om te controleren of er schade is en zorg dat deze op het huurcontract staat vermeld. Laat ook het formulier dat je van de verhuurder krijgt bij het inleveren van de huurauto aftekenen. Zo voorkom je discussies achteraf en kun je je auto met een ontspannen gevoel inleveren. Bij Sunny Cars ben je volledig verzekerd en kun je erop vertrouwen dat er geen onverwachte kosten bijkomen. De dekking van het eigen risico, pechhulp, sleepkosten, en een sterretje in je ruit zijn standaard inbegrepen bij het all-in pakket. Bovendien dekken we glas-, banden-, bodem- en dakschade. Mocht je schade hebben, dan is dit bij ons geen reden tot zorgen. Het eigen risico is altijd gedekt en de kosten kun je bij ons declareren,” aldus Hans Knottnerus, Managing Director Nederland, België en Frankrijk van Sunny Cars.
3. Lange wachtrijen en een andere auto krijgen dan gereserveerd|
Bijna een kwart van de respondenten (24%) geeft aan dat lange wachtrijen bij de autoverhuurbalie als irritant wordt ervaren. Vooral in de schoolvakanties kunnen deze lange rijen voorkomen. Dit leidt tot meer tijd bij het ophalen van de huurauto, terwijl mensen snel aan hun vakantie willen beginnen als ze zijn geland op de plek van bestemming. Ook wordt door 20% van de respondenten aangegeven dat ze het storend vinden als ze op de luchthaven een andere huurauto meekrijgen dan de wagen die initieel afgebeeld stond bij het maken van de boeking.
“We willen dat vakantiegangers hun vakantie zo relaxed mogelijk beginnen. Om te voorkomen dat je lang in de rij staat bij het huren van een auto biedt Sunny Cars een oplossing met de Fastlane service. Het is belangrijk om te weten dat je een categorie auto huurt en niet het exacte model of merk dat je op het plaatje ziet bij het boeken. De meegegeven auto moet natuurlijk wel voldoen aan bepaalde specificaties, zoals formaat en features.” vertelt Hans Knottnerus, Managing Director Nederland, België en Frankrijk van Sunny Cars.