1996 Porsche 911 Speedsters Remastered by Gunther, 1990 Porsche 911 Targa “Sotto Commission” en 1985 Porsche 959 “Vorserie” naar veiling.
Ten minste drie zeer bijzondere Porsche-modellen zullen door RM Sotheby’s worden geveild tijdens de Monterey Car Week. Op welke van deze prachtige bolides uit de jaren 80 en 90 zou jij bieden?
Stuk voor stuk zijn deze Porsche sportwagens unieke creaties. We zien een prototype en twee bolides die onder handen werden genomen door derden, met Gunther Werks en Singer Vehicle Design.
Eén van de 25 Porsche 911 Speedsters, geremasterd door Gunther Werks
Een uiterst zeldzame en nauwkeurig verbeterde 1996 Porsche 911 Speedster, geremasterd door Gunther Werks en de bijnaam “Skyfall”-commissie, wordt binnenkort geveild via RM Sotheby’s. Dit model, één van de slechts 25 stuks, toont uitgebreide structurele en functionele integratie van koolstofvezel, waardoor het één van de meest uitgebreid verbeterde Porsche 911’s is die ooit zijn gebouwd.
Opvallend is dat de auto een multi-brand touch heeft, met het exterieur afgewerkt in Aston Martin Skyfall Silver, aangevuld met Mercedes-Benz Classic Red Nappa lederen bekleding. De atmosferische, luchtgekoelde 4.0L flat six-cilinder motor levert 430 pk en 448 Nm koppel, waarmee de auto in minder dan vier seconden van 0-100 km/u gaat.
Gunther Werks, gevestigd in Huntington Beach, Californië, heeft de 993-generatie 911 getransformeerd tot een wonder van moderne techniek. De auto is voorzien van een chassis en carrosseriepanelen van koolstofvezel, een op maat gemaakte DGR actieve schroefvering en aangepaste ophangingscomponenten. De motor, herbouwd door Rothsport Road and Race in Oregon, bevat gesmede interne onderdelen en race-spec-uitrusting, wat zorgt voor topprestaties.
Het ontwerp van de Speedster is een eerbetoon aan de legendarische drop-topmodellen van Porsche met een verkorte voorruit en geen zijramen. Bovendien resulteert het gebruik van koolstofvezel door Gunther Werks in een chassis dat twee keer zo stijf is als de standaardcoupé zonder extra gewicht. Chassis 992 valt op door zijn Salsa Red GT-remklauwen, met nikkel afgewerkte billetspiegels en optionele koolstofmagnesium Fuchs-stijl wielen met een Graphite-afwerking. Het interieur is voorzien van een mix van zichtbare koolstofvezel, Classic Red Nappa-leer en Dunkegrau Alcantara.
Met slechts 150 kilometer op de teller wordt geschat dat deze zeldzame Gunther Werks Speedster zo’n $ 1.100.000 op zal brengen en beschikbaar zal zijn om te bezichtigen en op te bieden als onderdeel van RM Sotheby’s Monterey Sale, die begint op 15 augustus.
Tekst gaat verder onder afbeeldingen
Zeer zeldzame 1985 Porsche 959 “Vorserie” is één van de slechts vijf overgebleven prototypes uit de V-serie
Een opmerkelijk zeldzaam prototype van de 1985 Porsche 959 “Vorserie”, bekend om zijn baanbrekende technologie en legendarische geschiedenis, wordt geveild door RM Sotheby’s. Dit specifieke model, een van de slechts vijf overgebleven prototypes van de V-serie, heeft een belangrijke herkomst, aangezien het voor het eerst werd geregistreerd op naam van Ferdinand Piëch, een sleutelfiguur in de geschiedenis van Porsche.
De 959 herdefinieerde bij zijn debuut in 1985 de supercarmarkt met zijn baanbrekende functies zoals sequentiële turboladers, instelbare ophanging, intelligente vierwielaandrijving en lichtgewicht magnesiumwielen. Onder leiding van Helmuth Bott en Manfred Bantle creëerde het engineeringteam van Porsche wat destijds ’s werelds meest geavanceerde supercar was.
Dit prototype van de V-serie, informeel bekend als “V5KOM”, onderscheidt zich door zijn uitgebreide documentatie en fotografie door zijn door de fabriek toegewezen testrijder, Dieter Röscheisen. Opvallend is dat Röscheisen de V5 uitgebreid heeft getest op gerenommeerde circuits als Ehra-Lessien, Nardo, de Nürburgring en de Contidrome, naast lange afstandsreizen door Europa. Zijn gedetailleerde verslagen en foto’s werden later opgenomen in het boek van Jürgen Lewandowski, “Porsche 959.”
Oorspronkelijk uitgevoerd in Grand Prix White met een donkergrijs stoffen interieur, werd de V5 uitgebreid gebruikt voor het testen van het chassis, de ophanging en de tractiecontrole voordat hij aan Piëch werd overgedragen. Het prototype heeft unieke elementen zoals een enkele buitenspiegel, een met motorkap afgesloten brandstofvuldop en achterspatbordkanalen.
Na de testfase werd de V5 door Piëch gebruikt als zijn persoonlijke voertuig tot 1987, tot hij werd verkocht aan chef-kok Hasi Unterberger. De auto ging vervolgens langs de handen van opmerkelijke eigenaren, waaronder autofotograaf Rene Staud, die het interieur upgradede naar leer. In 2021 werd de V5 overgenomen door de huidige eigenaar, waardoor de totale kilometerstand op ongeveer 77.479 kilometer kwam.
Het legendarische voertuig zal nu onder de hamer gaan als onderdeel van de Monterey Sale van RM Sotheby’s en zal naar verwachting zo’n $ 2.300.000 opbrengen.
Tekst gaat verder onder afbeeldingen
Door Singer gebouwde Porsche 911 Targa “Sotto Commission” listed door Sotheby’s Sealed
Sotheby’s Sealed gaat de verbluffende Porsche 911 Targa “Sotto Commission” veilen, opnieuw ontworpen door Singer Vehicle Design. Deze auto markeert een belangrijke mijlpaal als de 300e Classic Study, gebaseerd op een 1990 911 Targa van de 964-generatie. Hij wordt aangedreven door Singers 4.0L flat-six-motor, gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en een achterwielaandrijving.
Dit specifieke model, afgewerkt in Resistance Blue met een Citrus Orange-interieur, beschikt over de hoogste prestatiespecificaties die beschikbaar zijn in Singers Classic Study-reeks. Hij is voorzien van Ohlins instelbare ophanging en Brembo koolstofkeramische remmen, wat Singers toewijding aan precisie en prestaties benadrukt. De Sotto Commission, voltooid in december 2023, heeft minder dan 160 kilometer afgelegd, voornamelijk als resultaat van testen en levering. Hij verkeert nog steeds in onberispelijke staat, wat Singers nauwkeurige vakmanschap weerspiegelt.
Singer Vehicle Design, 15 jaar geleden opgericht, is uitgegroeid van een kleine winkel in Los Angeles tot een wereldwijd gerenommeerd bedrijf. Hun missie om de luchtgekoelde Porsche 911 te perfectioneren heeft hen lof opgeleverd in de restomodwereld. Met slechts 450 te produceren Classic Studies is elke auto een op maat gemaakte opdracht, die Singers motto “Alles is belangrijk” belichaamt.
De Sotto Commission is uitgerust met exclusieve functies zoals light ghosted strepen, vernikkelde bumperettes en een titanium sportuitlaat. Het interieur omvat carbon kuipstoelen en een Porsche Classic navigatiesysteem, wat de mix van vintage esthetiek en moderne technologie laat zien.
Nu de productie van Classic Studies bijna ten einde is, stijgen de prijzen voor exemplaren met een lage kilometerstand zoals de Sotto astronomisch, waarbij RM Sotheby’s schat dat de auto voor maar liefst $ 1.500.000 zal worden verkocht. Geïnteresseerden die het voertuig willen bezichtigen of erop willen bieden, kunnen dat sinds 12 augustus doen, als onderdeel van de Monterey-veiling van het veilinghuis.
Fotocredits: RM Sotheby’s