De Nederlandse autohuurder vaak onzeker over verzekeringen, zo blijkt uit een recent onderzoek van Sunny Cars.
Vakantie en een huurauto, een combinatie die immer populairder is onder Nederlanders. Maar weet jij eigenlijk waarvoor je verzekerd bent als je een auto huurt? Volgens een recent onderzoek van Sunny Cars, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX onder meer dan 1.000 Nederlanders, is dit voor veel mensen behoorlijk onduidelijk.
De onzekere huurder
Uit het onderzoek blijkt dat een flink aantal Nederlanders (45%) zich zorgen maakt over onverwachte kosten bij het huren van een auto. Bijna 70% van de ondervraagden geeft dan ook de voorkeur aan een all-in pakket waarbij alles inbegrepen is. Transparantie lijkt het toverwoord, want 67% wil duidelijkere informatie tijdens het boekingsproces.
Vertrouwen en begrip
Hoewel 59% van de autohuurders zegt de huurovereenkomst altijd goed door te lezen, begrijpt slechts 37% van hen deze daadwerkelijk. Vooral 40-plussers denken precies te weten waarvoor ze verzekerd zijn (67%), terwijl dit onder de jongere bestuurders (onder 40) slechts 53% is. Wantrouwen ten opzichte van de kosten is ook groter bij de jongere huurders (61%) vergeleken met de oudere generatie (32%).
Misverstanden en verzekeringen
Er is een groot verschil tussen wat men denkt te weten en wat daadwerkelijk klopt. Zo denkt 9% van de ondervraagden zelfs dat ze verzekerd zijn voor door rood rijden of boetes. Maar liefst 65% denkt dat een sterretje in de ruit verzekerd is en 46% denkt hetzelfde over een lekke band. Ondertussen is voor 53% onduidelijk of ze verzekerd zijn voor het aanrijden van een andere auto vanuit een basisverzekering.
Een heldere uitleg van Sunny Cars
Volgens Hans Knottnerus, Managing Director Nederland, België en Frankrijk van Sunny Cars, is de verwarring begrijpelijk. “Elke huurauto is in principe all-risk verzekerd, maar de exacte dekking kan sterk variëren per land en verhuurder. Bij Sunny Cars zorgen we altijd voor een extra WA-verzekering tot 10 miljoen euro en regelen we standaard een terugbetaling van het eigen risico, evenals dekking voor glas-, banden-, bodem- en dakschade.”
Meer transparantie gewenst
De meerderheid van de Nederlanders (41%) heeft niet altijd vertrouwen bij het boeken van een huurauto en 1 op de 3 heeft negatieve ervaringen gehad. Vooral jongeren (61%) zijn bang voor hogere kosten dan verwacht. Daarom verwacht 67% van de autohuurders meer transparantie over de kosten.
Populair: All-in pakketten
Naast de prijs zijn de huurvoorwaarden voor 54% van de Nederlanders essentieel, vooral dat alle kosten inbegrepen zijn (61%) en er geen eigen risico is (47%). Twee op de drie autohuurders kiest dan ook liever voor een all-in verzekering dan voor een basis- of aanvullende verzekering.
“Zoals het onderzoek ook aantoont, bestaat er vaak verwarring over autohuur in het buitenland,” zegt Hans Knottnerus. “Bij Sunny Cars ben je volledig verzekerd en krijg je geen onverwachte kosten. Ons all-in pakket dekt het eigen risico, pechhulp, sleepkosten en zelfs een sterretje in je ruit. Bovendien heb je ongelimiteerde kilometers, zodat je zonder zorgen kunt genieten van je vakantie.”
Foto: Sunny Cars