De nieuwe Bugatti Tourbillon is een 1.800 pk sterke V16 hypercar, geïnspireerd door de complexiteit van horlogemakerij.
Bugatti heeft de lat opnieuw hoger gelegd in de wereld van de hypercars met de introductie van de Bugatti Tourbillon. In de voetsporen tredend van de legendarische Veyron en Chiron luidt de Tourbillon een nieuw tijdperk in op het gebied van automobielexcellentie met een innovatieve aandrijflijn en ontwerpfilosofie die geworteld is in de rijke geschiedenis van het merk.
De Bugatti Tourbillon, vernoemd naar de ingewikkelde en tijdloze uitvinding van het horlogemaken, breekt met de traditie door af te zien van de iconische W16-motor. In plaats daarvan beschikt hij over een geheel nieuwe 8,3 liter atmosferische V16-motor, gecombineerd met een geavanceerde elektrische aandrijflijn. Deze combinatie levert maar liefst 1.800 pk en zet nieuwe normen op het gebied van prestaties en techniek. De aandrijflijn van de Tourbillon, ontwikkeld in samenwerking met Cosworth, omvat een e-as vooraan met twee elektromotoren en een andere motor aan de achterkant, die maximale wendbaarheid en tractie biedt.
Elk aspect van de Tourbillon is zorgvuldig ontworpen voor zowel schoonheid als functionaliteit. De auto is voorzien van Bugatti’s kenmerkende hoefijzergrille, Bugatti Line, centrale rand en tweekleurige split. Dankzij zijn aerodynamische bekwaamheid kan hij sneller dan 400 km/uur rijden, met innovaties zoals een ondergedompelde achtervleugel voor perfect evenwicht bij topsnelheden en een geavanceerd diffuserconcept dat zorgt voor balans en efficiëntie.
In het interieur biedt de Tourbillon een mix van tijdloos vakmanschap en moderne innovatie. Geïnspireerd door de tijdmeting, beschikt hij over een stuur met vaste naaf en een analoog instrumentenpaneel van Zwitserse makelij. De middenconsole, gemaakt van kristalglas en geanodiseerd aluminium, herbergt ingewikkelde mechanische schakelaars en een inzetbaar digitaal high-definition scherm, dat traditie combineert met de allernieuwste technologie.
Het chassis en de carrosseriestructuur van de Tourbillon zijn vervaardigd uit T800-koolstofcomposiet van de volgende generatie, waarbij de batterij als structureel element is geïntegreerd voor verbeterde stijfheid en gewichtsbesparing. Geavanceerde materialen en 3D-geprinte componenten dragen bij aan een lichtere en stijvere structuur, wat Bugatti’s toewijding aan technische uitmuntendheid laat zien.
Mate Rimac, CEO van Bugatti, deelde: “Schoonheid, prestaties en luxe vormden de blauwdruk voor de Tourbillon; een auto die eleganter, emotioneler en luxueuzer was dan alles ervoor. Simpelweg: onvergelijkbaar.” Hij voegde eraan toe dat de Tourbillon, net als iconen uit het verleden, niet alleen is ontworpen voor het heden, maar ook voor ‘Pour l’éternité’ of ‘eeuwigheid’.
De Bugatti Tourbillon, gepland voor levering aan klanten in 2026, zal beperkt zijn tot 250 exemplaren, met een vanafprijs van € 3.800.000.