Sony onthult het nieuwe ontwerp voor de Playstation VR2, met duidelijk kenmerken van de Playstation 5.
Eindelijk heeft Sony het uiterlijk van de nieuwe VR onthuld. Dat deze nieuwe bril eraan zat te komen was al een langere tijd bekend. Het ontwerp van de controllers was namelijk reeds getoond en ook de technische specificaties waren al vrijgegeven door Sony. Het design van de bril was echter niet eerder te zien.
Qua uiterlijk zien we dat de nieuwe bril het design van de PlayStation 5 volgt. Niet geheel een verrassing want de bril zal uitsluitend te gebruiken zijn in combinatie met de PS5. Het oude model is hier en daar aangepast om het rondere design van de PS5 te kunnen matchen. Voorlopig zijn er alleen beelden bekend van een wit model. Of er ook nog andere kleuren aangeboden gaan worden is niet bekend.
De nieuwe Playstation VR2-bril heeft wederom een verstelbare band. Bovendien zijn de lenzen ook verstelbaar. Om ervoor te zorgen dat deze lenzen niet beslaan heeft Sony een extra ventilatie aan de bril toegevoegd. Toch zal de PSVR2 lichter en compacter zijn dan zijn voorganger, ondanks de verbeterde specificaties.
De PSVR2 zal een 4K HDR-beeld hebben, mogelijk gemaakt door twee OLED schermen met een resolutie van 2000×2040 per scherm. Dit is vier keer scherper dan de voorganger. De verstelbare Fresnel lenzen zorgen voor een gezichtsveld van 110 graden. Naast een verbeterd beeld heeft de PSVR2 ook een verbeterde audio-ervaring. Met Tempest 3D AudioTech wordt het geluid automatisch aangepast aan je positie en de bewegingen van je hoofd. Ten opzichte van z´n voorganger is de bril een stuk makkelijker in gebruik, er is maar één kabeltje nodig om de bril aan de PS5 te koppelen.
De nieuwe PSVR2 Sense controller zorgt voor een volledig nieuwe ervaring. Het bolvormige design zorgt voor een comfortabele en ergonomische grip. Daarnaast heeft Sony een aantal nieuwe functies toegevoegd. Zo voelt de controller waar jouw vingers zich bevinden zelfs zonder het indrukken van een knop. Wanneer je de knoppen wel gebruikt kunnen deze adaptieve knoppen de spanning en kracht overbrengen in de in-game wereld. Vervolgens gebruiken de controllers haptische feedback om de reacties in de in-game wereld terug over te brengen. Zo voel je bijvoorbeeld trillingen bij het gebruik van wapens en andere tools. Deze trillingen zie we overigens ook terug in de bril zelf, waar één motortje de gebruiker realistische feedback geeft.
Nu alleen nog de releasedatum en de prijs bekend gemaakt moeten worden, zijn we net weer een stukje dichter bij een betere VR-ervaring. Zo kunnen spellen zoals Candy Crush, Pets VR en Random Runner of een virtuele vakantie binnenkort een nog realistischere belevenis geven. Het is nu afwachten wanneer deze nieuwe PSVR2 in de schappen ligt.
Ga jij Sony’s nieuwe Playstation VR2 kopen?