1988 Cizeta-Moroder V16T Prototype
Giorgio Moroder’s 1988 Cizeta-Moroder V16T Prototype gaat onder de hamer
3 januari 2022
Volledig elektrische BMW iX M60 Performance SUV
BMW onthult de volledig elektrische iX M60 Performance SUV
5 januari 2022

De elektrische Mercedes-Benz EQXX heeft een actieradius van 1.000 km op één lading en lijkt concurrenten als Tesla en Lucid qua bereik te overtreffen.

Mercedes-Benz EQXX VISION

Mercedes-Benz tilt EV-technologie naar een geheel nieuw niveau met zijn nieuwste Vision EQXX-concept. Terwijl het elektrische tijdperk blijft groeien, blijkt Mercedes-Benz vastbesloten het voortouw te nemen.

De onthulling van de elektrische conceptauto van Mercedes gaat gepaard met de claim dat de EQXX een actieradius van zo’n 1.000 kilometer heeft voordat hij opnieuw moet worden opgeladen. Mocht de EQXX werkelijkheid worden, dan heeft hij het potentieel om concurrenten, waaronder de Lucid Air Dream Edition, met meer dan 160 kilometer te verslaan en de Tesla Model S Long Range Plus zelfs met ruim 350 kilometer.

Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, sprak over de missie voor het creëren van het conceptvoertuig: “We zullen ’s werelds meest wenselijke elektrische auto’s bouwen.”

De Mercedes-Benz EQXX zal naar verwachting worden ontworpen voor roadtrips en beantwoorden aan de progressieve eisen van de huidige generatie moderne klanten. Dankzij de nieuwste digitale innovatie heeft de EQXX de wendbaarheid van een start-up en de snelheid van een Formule 1-racer. Volgens de simulaties zou de Vision EQXX minder dan 10 kWh nodig hebben om 100 kilometer op de openbare weg af te leggen en naar verwachting een efficiëntie van meer zo’n 10 km per kWh leveren. In vergelijking met de EQS is de batterij van de EQXX ook half zo groot en dus 30% lichter. De zonnepanelen op het dak zouden de EQXX een extra actieradius van 25 kilometer geven, wat bijdraagt ​​aan de aerodynamische optimalisatie van de auto.

De Vision EQXX wordt beschouwd als een lichtgewicht auto met een gewicht van 1.750 kg en een luchtweerstandscoëfficiënt van cd 0,17, waardoor hij aerodynamischer is dan een voetbal. Mercedes beweert tevens dat 95% van de batterij-energie naar de wielen van het voertuig zal worden geleid. Het interieur van de EQXX is ook indrukwekkend en heeft een enkel 47,5-inch mini-LED 8K-scherm. Net als het hyperscreen in de EQS, strekt het zich uit over de gehele breedte van het dashboard aan de voorkant als een display uit één stuk. Mercedes-Benz AG, Chief Technology Officer, verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop, zei:

“Als een halo-auto zet de VISION EQXX Mercedes-Benz stevig neer als het merk dat luxe en technologie in de autowereld en daarbuiten combineert. En de manier waarop we het hebben ontwikkeld, is net zo revolutionair als het voertuig zelf. Voor de VISION EQXX hebben de slimste mensen van onze R&D-centra samengewerkt met ingenieurs van onze Formule 1- en Formule E-programma’s. Ze bewijzen dat innovaties uit de autosport – waar aandrijflijnen al sterk geëlektrificeerd zijn – onmiddellijk relevant zijn voor de ontwikkeling van legale wegauto’s. We dagen huidige ontwikkelprocessen uit met innovatieve geest en out-of-the-box denken. Dit is echt de weg vooruit.”

Bekijk de Mercedes-Benz EQXX hieronder en hierboven.

Mercedes-Benz EQXX VISION

Mercedes-Benz EQXX VISION

Mercedes-Benz VISION EQXX

Mercedes-Benz VISION EQXX

Mercedes-Benz VISION EQXX

Mercedes-Benz VISION EQXX

Mercedes-Benz VISION EQXX

Mercedes-Benz VISION EQXX

Mercedes-Benz VISION EQXX

Mercedes-Benz VISION EQXX

Deel artikel