ONDERNEMEN: Waarom je zou moeten verkopen via een Marketplace

verkopen via marketplace

ONDERNEMEN: Waarom je zou moeten verkopen via een Marketplace

Steeds meer Nederlandse consumenten weten hun weg te vinden naar Marketplaces als Bol.com. Waarom? Een Marketplace is een grote kans voor verkopers.

verkopen via marketplace

In de afgelopen anderhalf jaar is online kopen en verkopen harder gegroeid dan ooit. Vanwege het tijdelijk sluiten van fysieke winkels en het vermijden van fysiek contact zijn steeds meer mensen overgegaan tot het doen van meer online aankopen. Hoe eenvoudig is het om vanachter de laptop jouw boodschappen te bestellen, nieuwe kleding te kopen of punten te scoren en op zoek te gaan naar een cadeautje voor je liefhebbende vriendin?

Misschien dat je het ook wel aan je eigen aankoopgedrag hebt gemerkt, of wellicht dat de Corona periode je aan het denken heeft gezet en je een eigen onderneming bent gestart. In dit laatste geval kan het heel interessant zijn om eens na te denken over het verkopen op Amazon of het verkopen op Bol.com. Oftewel, het verkopen via Marketplaces.

De opkomst van Marketplaces

Als verkoper kun je tegenwoordig niet meer om Marketplaces als Bol.com en Amazon heen. Wat een Marketplace precies is? Eigenlijk kun je het heel simpel gezegd beschouwen als een digitale markt waar diverse verkopers staan met hun online marktkraampje. Door te zorgen voor een aantrekkelijke prijs, het maken van reclame en het verstrekken van voldoende productinformatie proberen ze op deze manier zoveel mogelijk kopers aan hun kraampje te krijgen, welke vervolgens (hopelijk) overgaan tot een aankoop.

Waar deze Marketplaces voorheen vooral populair waren in de Verenigde Staten en Duitsland, zie je dat tegenwoordig ook steeds meer Nederlandse consumenten hun zoektocht hier beginnen. Dit in tegenstelling tot een paar jaar geleden, toen iedereen zijn of haar digitale zoektocht startte op Google.

Inmiddels is de populariteit van Marketplaces zelfs zo gegroeid dat meer dan de helft van alle online verkopen komt uit dit online kanaal. Hier niet aanwezig zijn als verkoper kun je ergens dus ook zien als een gemiste kans. Toch zijn er ook genoeg mensen die hier heel anders over denken.

Verdeelde meningen

Zoals met alles zijn er zowel voor- als tegenstanders als het aankomt op het adverteren via Marketplaces. Veel tegenstanders vinden vooral het delen van de data een dingetje. Stel je voor, jouw verkoop via bijvoorbeeld een Bol.com gaat enorm goed. Dit is voor jou natuurlijk super fijn, maar wellicht ook voor de desbetreffende Marketplace. Deze heeft namelijk inzicht in de verkopen en kan hier zijn voordeel uit halen. Door deze informatie te verzamelen, kunnen namelijk hele interessante inzichten verkregen worden en misschien zal men aan de hand hiervan wel eigen producten ontwikkelen. Daarnaast zijn veel tegenstanders kritisch op de kosten die je moet afdragen en dus het effect op de marges.

Er zijn uiteraard ook genoeg voorstanders. Kies je er namelijk voor om te verkopen via een Marketplace, dan kun je dit eigenlijk zien als een extra verkoopkanaal waar je inkomsten uit kunt genereren. Mits je het goed aanpakt natuurlijk. Je kunt meeliften op het succes van bijvoorbeeld een Bol.com, klanten bereiken die je wellicht normaal nooit bereikt had en je kunt er zelfs producten verkopen zonder een eigen webshop te hebben. Daarnaast kan er zelfs voor worden gekozen om het logistieke gedeelte uit handen te geven, waardoor je er bijna helemaal geen omkijken meer naar hebt. Kortom, genoeg kansen.

Een succesvolle verkoop

Heb je ervoor gekozen om – met of zonder eigen webshop – jouw producten te verkopen via een Marketplace, dan is het belangrijk dat je dit vanaf de basis af aan goed aanpakt. Kies een Marketplace die aansluit op jouw doelgroep, zorg ervoor dat jouw producten genoeg productinformatie bevatten en scherp geprijsd zijn, en zorg tot slot voor een mooie merkpagina. Wanneer je alles vanaf het begin af aan goed en doordacht aanpakt, kan het bijna niet anders dan goed uitpakken.

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram