Vitra en Virgil Abloh onthullen gelimiteerde oplage items voor het interieur
Vitra en Virgil Abloh onthullen gelimiteerde oplage items voor het interieur, genaamd “Virgil Abloh c/o Vitra: US Edition”.
Virgil Abloh heeft in samenwerking met het Zwitserse meubelbedrijf Vitra een gelimiteerde collectie woninginrichtingartikelen geïntroduceerd. De nieuwe stukken, die te koop zijn via Basic.Space, dienen als onderdeel van Abloh’s missie om “de gecanoniseerde ontwerpgebieden te overbruggen naar een jonge generatie.”
De “Virgil Abloh c/o Vitra: US Edition”, die wordt getoond in Miami Design District, bestaat uit een keramisch blok, een Petite Potence-lamp en een Antony-fauteuil. Deze items, oorspronkelijk ontworpen door de Franse architect Jean Prouvé, zijn opnieuw vormgegeven door Abloh in babyblauw en zijn voorzien van zijn kenmerkende industriële details.
De stukken zijn opzettelijk referentieel terwijl ze duidelijk de ontwerpcodes van Abloh vertonen, die verwijzen naar Abloh’s voorliefde voor de “3 procent-regel”. Deze methode houdt in dat door reeds bestaande ideeën met slechts 3 procent te bewerken en te wijzigen, je een nieuw ontwerp kunt genereren, iets wat Abloh ook duidelijk maakt in gesprek met Nora Fehlbaum, CEO van Vitra, met de zin dat je “pictogrammen opnieuw kunt contextualiseren”.
Dit bericht bekijken op Instagram
Abloh merkt op hoe Prouvé – die net als Abloh autodidact is – diende als inspiratie voor dit project: “Jean Prouvé, werkte als ambachtsman, ontwerper, fabrikant, architect, leraar en ingenieur – hij was echt een veelzijdige ontwerper en niet beperkt tot één ‘discipline’. Zijn vele talenten vertalen zich door zijn werk – kunst met sociaal bewustzijn verweven. Ik voel me verbonden met Prouvé in het licht van dat ik ook binnen vele werelden werk; kunst, mode, muziek en filantropie – mijn ideeën uit deze vele rijken samenvoegen voor een grotere boodschap aan de wereld.”
De producten, gelimiteerd tot 999 keramische blokken, 150 lampen en 150 stoelen, zijn te koop bij Basic.Space.