630 pk sterke MC20 luidt nieuw tijdperk in voor Maserati

Maserati MC20

630 pk sterke MC20 luidt nieuw tijdperk in voor Maserati

De nieuwe Maserati MC20 supercar beschikt over 630 pk en luidt een nieuw tijdperk in voor de Italiaanse sportautofabrikant.

Hoe indrukwekkend de historie is ook, een merk kan zichzelf altijd opnieuw uitvinden. Maserati heeft zojuist zijn eerste supercar in bijna 16 jaar onthuld. De MC20 is het streven van Fiat Chrysler om de Italiaanse autofabrikant van luxe auto’s weer in de schijnwerpers te brengen op het gebied van racen en prestaties.

De aanduiding MC20 staat voor Maserati Corse 2020 en markeert de intrede van het merk in een nieuw tijdperk. Het model vormt een nieuwe interpretatie van het oorspronkelijke sportieve DNA van de fabrikant.

De modellen van Maserati kenmerken zich al lange tijd door hun comfort en elegantie op de openbare weg, maar het merk lanceert nu een model dat zich ook op het circuit thuis voelt. De MC20 staat garant voor pure prestaties, in combinatie met de verfijning waar het Italiaanse merk bekend om staat. Het is een technisch meesterwerk met onderdelen die welhaast uit een massief blok koolstofvezel lijken te zijn gehouwen. Dit model is een eerste product van de designrichting die het merk in de komende tijd zal volgen.

Waar het mee begon

Het begon allemaal in 1926 met de legendarische Tipo 26, de eerste raceauto die was voorzien van het Trident-logo van Maserati. Op dezelfde manier vormt de MC20, die dit jaar zijn debuut maakt, de eerste auto van een nieuw tijdperk. Zijn design straalt pure kracht uit, terwijl de auto tegelijkertijd elegant oogt.

Maserati MC20 Design

De designers van Maserati hebben niet gekozen voor puur uiterlijk vertoon, maar ingezet op ongefilterde schoonheid. De MC20, die ook beschikbaar komt in cabriolet-uitvoering en met een elektrische aandrijflijn, is voorzien van technische componenten die gezamenlijk voor mechanische perfectie zorgen. De scherpe randen op de carrosserie geleiden de luchtstroom, terwijl de strakke onderzijde van het monocoque koolstofvezel chassis de wind juist zo min mogelijk weerstand biedt.

De MC20 beschikt over zijwaartse ventilatieopeningen, maar deze zijn niet zichtbaar. Zelfs de Trident, het logo van het merk, is gereduceerd tot de kern. De vleugeldeuren zorgen als ze zijn geopend voor een nog spectaculairder uiterlijk en vergemakkelijken tegelijkertijd de in- en uitstap voor de inzittenden, ondanks de lage carrosserie die ervoor zorgt dat het model pure daadkracht uitstraalt.

Hoewel ze zich dicht bij de grond bevinden, zijn de voor- en achterbumper stoeprand-vriendelijk. Het onderste deel van de carrosserie is altijd zwart van kleur, waarbij kan worden gekozen voor zichtbaar koolstofvezel of een zwarte laklaag. Zelfs het kleurenaanbod is in dit opzicht gereduceerd tot de kern. Hierdoor kan de technologie nog meer op de voorgrond treden.

In andere opzichten speelt de kleurstelling juist een belangrijke rol met betrekking tot contrast en harmonie, waardoor de auto zelfs als hij stilstaat beweging uitstraalt. De nieuwe kleur Bianco Audace zorgt ervoor dat er opvallende blauwe ondertonen zichtbaar worden wanneer het licht op de carrosserie valt. De kleuroptie Blu Infinito kenmerkt zich door een keramische glans die alleen het zonlicht kan opwekken. En de kleur Grigio Mistero doet denken aan de fraaie uitstraling van gesmolten metaal. In totaal zijn er zes verschillende opties, waaronder Rosso Vincente, Giallo Genio en Nero Enigma, kleuren die er stuk voor stuk voor zorgen dat de dynamische uitstraling van het model verder wordt versterkt.

Van binnen

Ook het interieur van de Maserati MC20, dat geheel volgens de traditie van het merk comfortabel, ruimtelijk en luxueus aandoet, kenmerkt zich door een dynamische aanblik. De door laserstralen gecreëerde structuur oogt bijzonder hoogwaardig, net als de Alcantara bekleding op de stoelen.

Het infotainmentsysteem is voorzien van een display met een hoge resolutie, vergelijkbaar met dat van een tablet, voor een optimale gebruikservaring. Het audiosysteem is het resultaat van een samenwerking tussen Maserati en de eveneens in Italië gevestigde audiofabrikant Sonus faber, die bekend staat om zijn zorgvuldig ontworpen akoestische luidsprekers.

Onder de motorkap

Het hart van de MC20 wordt gevormd door een V6 twin-turbo benzinemotor, die volledig geproduceerd in de fabriek in Modena. Het is de eerste in eigen beheer ontwikkelde V6 twin-turbo benzinemotor die het merk toepast in meer dan twintig jaar tijd.

De motor is achterin de auto geplaatst, geheel in lijn met de traditionele lay-out in raceauto’s, en is voorzien van Formule 1-technologie, waarmee het merk een stap zet richting de fascinerende wereld van de autosport. De indrukwekkende motor draagt de naam Nettuno, verwijzend naar de god van de zee die altijd een drietand bij zich droeg, en haalt een vermogen van 630 pk uit 3.000 cc cilinderinhoud. Deze krachtbron zal ervoor zorgen dat het indrukwekkende Maserati-geluid maximaal tot zijn recht zal komen, zowel op de openbare weg als op de circuits.

Stay tuned voor meer info over de nieuwe Maserati MC20 supercar.

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Maserati MC20

Via Maserati Benelux

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram