Intermittent fasting dieet: de basics op een rij

Intermittent fasting dieet

Intermittent fasting dieet: de basics op een rij

In dit artikel vertellen we alles over intermittent fasting dieet. Een dieetpatroon waarbij je juist goed nadenkt wat je eet en wanneer je eet.

Intermittent fasting dieet

Intermittent fasting, ook wel het vastendieet genoemd, is meer dan alleen een trend op het gebied van diëten. Het wordt inmiddels verdedigd door een aantal gerenommeerde fitness freaks, en het is mede daarom ook helemaal niet gek als je een intermittent fasting dieet overweegt. Er wordt beweerd dat het kan helpen om mentaal helderder te worden, ontstekingen te verminderen, de stofwisseling te stimuleren of op korte termijn gewicht te verliezen. En dat zijn nog niet eens alle voordelen.

Ben jij al overtuigd? We gaan je de belangrijkste zaken vertellen over het intermittent fasting dieet. Je zult ontdekken dat het meer is dan enkel het overslaan van maaltijden. Het is een dieetpatroon waarbij je juist goed nadenkt wat je eet en wanneer je eet. Check it out!

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting betekent van oorsprong dat je voor een langere tijd niks eet, daarom wordt het ook een vastendieet genoemd. En denk dan niet meteen dat je daardoor heel veel honger krijgt. Het zorgt er juist voor dat je controle krijgt over wat je eet en wanneer je het eet. Als je dit heel vreemd vindt klinken, stel je dan eens voor dat je in de tijd tussen je avondeten en je ontbijt niks eet, daar zit al snel 10 tot 12 uur tussen. Intermittent fasting breidt het proces uit naar resultaatgericht eten. Overigens ben je in de tijden dat je vast wel vrij om water, thee, koffie of bouillon te drinken.

Hoe werkt intermittent fasting?

In onze huidige wereld eten mensen graag, en vaak meer dan nodig is. Dat zorgt ervoor dat je insulinegehalte stijgt en dat je lichaam overtollige calorieën opslaat als vet of suiker. Als we daarmee doorgaan, hopen de suikers en vetten zich op in het lichaam. Door te vasten draai je het proces als het ware om. Je zorgt ervoor dat het insulinegehalte op een lege maag daalt, waardoor het lichaam de opgeslagen energie gaat verbranden. Het ruimt de energie op dit anders zou worden omgezet in suiker en/of vet.

Voel je je hierdoor niet minder energiek of futloos?

Nu vraag je je misschien af: voel je je niet een heel stuk minder energiek of zelfs futloos tijdens het IF-dieet? Merk je niet dat je je minder goed kunt concentreren of kun je niet ziek worden door een gebrek aan calorieën? Het antwoord is dat je lichaam de eerste dagen zeker zal moeten wennen aan het eetpatroon, maar zich kan aanpassen aan dit nieuwe ritme. Je kunt je lichaam laten wennen door eerst een paar dagen met tussenpozen te vasten. Je zult dan ontdekken dat je hongergevoelens overgaan. Bovendien zul merken dat je steeds meer energie krijgt. Daarbij is het belangrijk erop te letten dat je tijdens de periodes dat je eet voedzame maaltijden eet. Vaak wordt een keto-dieet gecombineerd met het IF-dieet voor een optimaal resultaat.

5 intermittent fasting methodes

Er zijn verschillende intermittent fasting methodes mogelijk. Deze verschillen met name in de dagen dat je vast en de periodes dat je vast. Vijf mogelijke schema’s voor het vastendieet:

 

  • 16/8 vasten – Periodiek vasten. Dit is het meest voorkomende schema. Iedere dag mag je in een periode van 8 uur per dag maaltijden nuttigen en daar staat 16 uur vasten tegenover. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je tussen 12.00 uur en 20.00 uur 4 of 5 maaltijden nuttigt (2 of 3 gezonde maaltijden en 2 snacks).

 

  • 5:2 vasten – Per week vast je gedurende 2 dagen, waarbij je maximaal 500 calorieën mag eten. Daarnaast eet je 5 dagen zoals je normaal eet.

 

  • 24 uur vasten – Je eet één dag per week, 24 uur helemaal niks. De rest van de dagen kun je eten zoals je wilt.

 

  • Alternate Day Fasting (ADF) – Je vast om de dag 24 uur. Tijdens de dag dat je vast mag je 500 calorieën consumeren en deze maaltijden moeten voor 40% uit eiwitten bestaan.

 

  • The Warrior Diet – Dit doe je iedere dag per week: 20 uur per dag vasten en één grote maaltijd eten. Een zeer strikt dieet, zeker als je overdag fysieke inspanningen moet leveren.

 

 

 

 

 

Zoals je ziet is Intermittent Fasting veel meer dan een dieet. Bepaal voor jezelf welke methode voor jou het beste werkt en bepaal hoelang je wilt vasten. En als je dan een keer zondigt tijdens je vastenperiode, eet dan niet teveel.

Voilà, dit zijn de basics van intermittent fasting. Heb jij nog goede tips?

 

Post a Comment

#Volg ons op Instagram