ONDERNEMEN: 10 Tips om jouw webwinkel tot een succes te maken

10 belangrijkte tips e-commerce webshop

ONDERNEMEN: 10 Tips om jouw webwinkel tot een succes te maken

Behoefte aan e-commerce advies? Wij hebben 10 belangrijke tips voor je op een rij gezet om jouw webshop tot een succes te maken.

10 belangrijkte tips e-commerce webshop

Als jouw webshop up and running is, dan is het natuurlijk zaak om bezoekers te trekken. Nog belangrijker echter is dat die bezoekers uiteindelijk overgaan tot de aankoop van jouw product. Om dit te bewerkstelligen zijn er een aantal handige manieren. Kleine aanpassingen die ervoor zorgen dat bezoekers daadwerkelijk consumenten worden.

Om jouw webshop tot een gezonde en florerende e-commerce business te maken zijn een aantal zaken van belang. Hieronder hebben wij 10 tips opgesomd die kunnen bijdragen aan het succes van jouw webwinkel.

10 e-commerce tips

1. Ontwerp & gebruik: Duidelijk, conversiegericht en voor alle apparaten beschikbaar

Een helder en gebruiksvriendelijk design is enorm belangrijk. Kies voor aantrekkelijke kleuren, goed leesbare fonts, hoge kwaliteit afbeeldingen en een duidelijke structuur. De homepage dient direct call-to-action te creëren – plaats nieuwe en populaire producten aantrekkelijk en helder in beeld – met buttons als “bekijken”, “toevoegen” en “bestel”. De winkelwagen moet bovendien op deze pagina én alle andere pagina’s goed te vinden zijn. Draag er tot slot zorg voor dat jouw webshop ook goed werkt op smartphones en tablets!

2. Productbeschrijving: Volledig en aantrekkelijk

De webshop draait natuurlijk om de producten die je aanbiedt. Zorg er daarom niet alleen voor dat consumenten gemakkelijk de gewenste producten kunnen vinden door middel van filters als prijs, maat, kleur, model, etc., maar richt de productinformatie ook zo volledig mogelijk in. Denk hierbij aan de correcte prijs, hoge kwaliteit afbeeldingen, een heldere omschrijving met de belangrijkste eigenschappen, de actuele voorraad (zet druk met vermeldingen als “laatste exemplaar”, “nog 10 stuks op voorraad”, etc.), bezorgkosten en levertijd.

3. Vindbaarheid: Laat de doelgroep weten dat je bestaat

Heb je een prachtige webshop, maar geen bezoekers, dan houdt het snel op. Zorg ervoor dat je jouw aanbod op één of andere manier bij de juiste doelgroep in beeld krijgt, bijvoorbeeld met hulp van een online marketing bureau. Wil je het zelf doen? Er zijn diverse tools, zoals social media, influencers, advertorials bij relevante websites plaatsen en SEA die hier aan bij kunnen dragen, maar het juist inrichten van de webshop conform de wetten van SEO (organische vindbaarheid via zoekmachines als Google) zal ook zijn vruchten afwerpen. Veel zelf doen is niet onmogelijk, maar houdt rekening met de factoren tijd en (eigen) kennis, die je zult moeten afwegen tegen de factor geld (investeren).

4. Zoekmachine: Zoekt en gij zult vinden

Niet alleen de zoekmachine met betrekking tot SEO is relevant, ook die binnen de eigen webstore. Zoals gezegd is het van belang dat bezoekers snel het door hun gezochte product kunnen vinden binnen jouw webwinkel. De eerder genoemde filters spelen hier natuurlijk een belangrijke rol in, maar als de potentiële koper echter behoorlijk goed weet wat hij wil hebben, dan zal hij de zoekmachine van jouw website willen gebruiken. Zorg er dus voor dat deze perfect werkt, want “niet gevonden” als resultaat demotiveert. Daarnaast dienen de zoekresultaten duidelijk de producten weer te geven en desgewenst ook weer te filteren zijn. Dit kan eveneens door middel van o.a. prijs, merk en producteigenschappen.

5. Prijzen & deals: Verleid en versla de concurrent

Het grote voordeel voor de consument van online shoppen is de mogelijkheid om uitgebreid te kunnen vergelijken. Is jouw product ergens anders goedkoper, dan is de kans groot dat jij de sale niet gaat krijgen. Bepaal dus een prijs die iedereen gelukkig maakt. Houdt de prijzen van de concurrentie daarom in de gaten, biedt kortingen en creëer speciale deals waarbij men iets van toegevoegde waarde krijgt, zoals een cadeauproduct. De woorden “gratis” en “korting” doen wonderen, evenals de mededeling dat een actie een beperkte tijd geldig is.

10 belangrijkte tips e-commerce webshop

Zorg ervoor dat jouw webshop op elk apparaat goed functioneert

6. Bezorging: Transparant en betrouwbaar

Je dient transparant en direct te zijn als het gaat om leveringskosten en bezorgtijden. Daarnaast is het ook van belang de beste deal te realiseren met een betrouwbare bezorgservice – ervan uitgaande dat je dit uitbesteedt. Kosten zo laag mogelijk en de levering zo snel als kan. Besteedt de bezoeker trouwens een bepaald bedrag, door jou aan te geven als minimum, dan kun je gratis bezorging aanbieden.

7. Bestelformulier: Een formaliteit

Houdt het simpel door het gebruik van de hoogstnodige gegevens. Beperk het aantal invulvelden, belicht de verplichte velden, biedt zowel de mogelijkheid om te bestellen mét en zonder registratie, en biedt na de bevestiging een overzicht aan van de ingevulde velden, zodat de klant eventuele fouten kan aanpassen.

8. Betaling: Niet iedereen betaalt hetzelfde

Geef de klant de mogelijkheid om zijn of haar favoriete betaalwijze te kiezen. Van digitaal tot achteraf betalen, elke klant heeft een voorkeur. Hoe meer opties je biedt, hoe groter de kans dat de digitale winkelwagen daadwerkelijk wordt afgerekend.

9. Contact: Klantenservice leidt ook tot nieuwe klanten

Hoe duidelijk je alles ook hebt ingericht en omschreven, bezoekers kunnen vragen voor je hebben waar je eerder niet aan dacht. Zorg er daarom voor dat je zowel telefonisch als per mail bereikbaar bent. Een webshopbezoeker die contact met je opneemt is immers een potentiële klant. Nadat de verkoop is beklonken ontvangt de koper trouwens uiteraard een bevestigingsmail van je. Hierin vermeld je de orderstatus en leveringsinformatie.

10. Bedankt: En tot de volgende keer!

Sluit tot slot af met een bedankje richting de koper. Dit doe je aangevuld met informatie over de zojuist gedane aankoop, mogelijk een kleine kortingsvoucher voor een volgende aankoop of enkele aantrekkelijke dealsuggesties. Een tevreden klant kan een vaste klant worden.

Bonus: Meten is weten

Als de webshop financieel goed loopt – of niet – betekent het niet dat het daarmee klaar is. Een succesvolle e-commerce ondernemer monitort alles: bezoekersaantallen, (product)paginabezoek, gem. aantal aankopen per dag. Het is van belang om de belangrijkste zaken te identificeren die beter kunnen, van gebruiksvriendelijkheid interface en marketingcommunicatie tot zelfs het CMS aan de achterzijde. Optimaliseer alles en houd de e-commerce markt in de gaten voor innovatie en inspiratie.

Foto’s: Pixabay

Post a Comment

#Volg ons op Instagram