Stofzuigerfabrikant Dyson onthult toch zijn inmiddels geannuleerde elektrische auto met enorm bereik

Dyson N526 elektrische auto

Stofzuigerfabrikant Dyson onthult toch zijn inmiddels geannuleerde elektrische auto met enorm bereik

Stofzuigerfabrikant Dyson heeft zijn geannuleerde elektrische auto onthuld. De elektrische Dyson N526 zou een bereik van 965 kilometer krijgen.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

The Sunday Times Rich List: “This is the first one that ran. I drove it secretly in a screened-off compound we have here,” says Sir James Dyson. It is 11am on an early spring day at Dyson’s new research centre in Wiltshire and Britain’s best-known innovator — and now Britain’s richest person — is showing off his most keenly anticipated invention. Keenly anticipated, that is, until he scrapped it. He calls it N526, but to you and me it’s the Dyson car.⁠ ⁠ It’s the first time he has shown the seven-seater, electric SUV with a 600-mile range to anyone outside his firm — the picture, above, is the first to be published. It is also the first time he has confessed how devastated he is that it won’t take to the road. “There’s huge sadness and disappointment. Ours is a life of risk and of failure,” he says. “We try things and they fail. Life isn’t easy.”⁠ ⁠ To read more visit the link in our bio

Een bericht gedeeld door The Times and The Sunday Times (@thetimes) op

Afgelopen oktober beëindigde Dyson diens verwachte elektrische autoproject, maar veel van de details bleven tot op heden geheim. In een nieuw interview met het Britse The Times sprak Sir James Dyson eindelijk openhartig over de auto, waarbij hij de sluier van mysterie rond de nu geannuleerde onderneming trok.

Volgens het artikel zou het elektrische voertuig – genaamd Dyson N526 – een enorme zevenzitter zijn geweest die zou lijken op ‘een moderne Range Rover’ van vijf meter lang, twee meter breed en 1,7 meter hoog. Aangedreven door twee 200 kW elektrische motoren die 536 pk en 480 pond-voet koppel (650 Nm) kunnen genereren, kan de aluminium auto in slechts 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, ondanks zijn ongelooflijk zware gewicht van zo’n 2.600 kilo. Hiermee is hij slechts een halve seconde trager dan de beoogde concurrent, Tesla’s Model X.

Indrukwekkender was echter dat de N526 een bereik van meer dan 965 kilometer zou hebben, bijna het dubbele van de 505 kilometer van de Model X – en nog steeds een aanzienlijk groter bereik dan de 639 kilometer van de Model S. Dit was mogelijk dankzij Dyson’s eigen gepatenteerde solide-staat batterijen.

Wat betreft de reden waarom het project uiteindelijk is geannuleerd, onthulde Dyson dat de N526 hem als eigenaar van het bedrijf al bijna € 560.000 aan eigen geld heeft gekost. Aangezien zijn merk zich op consumentenelektronica richtte en geen andere benzine- of dieselauto’s maakte om de “enorme verliezen” die door het maken van de elektrische voertuigen werden geleden, te compenseren, zou elke Dyson N526 maar liefst € 168.000 moeten kosten om break-even te draaien.

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram