Stofzuigerfabrikant Dyson onthult toch zijn inmiddels geannuleerde elektrische auto met enorm bereik
Stofzuigerfabrikant Dyson heeft zijn geannuleerde elektrische auto onthuld. De elektrische Dyson N526 zou een bereik van 965 kilometer krijgen.
Afgelopen oktober beëindigde Dyson diens verwachte elektrische autoproject, maar veel van de details bleven tot op heden geheim. In een nieuw interview met het Britse The Times sprak Sir James Dyson eindelijk openhartig over de auto, waarbij hij de sluier van mysterie rond de nu geannuleerde onderneming trok.
Volgens het artikel zou het elektrische voertuig – genaamd Dyson N526 – een enorme zevenzitter zijn geweest die zou lijken op ‘een moderne Range Rover’ van vijf meter lang, twee meter breed en 1,7 meter hoog. Aangedreven door twee 200 kW elektrische motoren die 536 pk en 480 pond-voet koppel (650 Nm) kunnen genereren, kan de aluminium auto in slechts 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, ondanks zijn ongelooflijk zware gewicht van zo’n 2.600 kilo. Hiermee is hij slechts een halve seconde trager dan de beoogde concurrent, Tesla’s Model X.
Indrukwekkender was echter dat de N526 een bereik van meer dan 965 kilometer zou hebben, bijna het dubbele van de 505 kilometer van de Model X – en nog steeds een aanzienlijk groter bereik dan de 639 kilometer van de Model S. Dit was mogelijk dankzij Dyson’s eigen gepatenteerde solide-staat batterijen.
Wat betreft de reden waarom het project uiteindelijk is geannuleerd, onthulde Dyson dat de N526 hem als eigenaar van het bedrijf al bijna € 560.000 aan eigen geld heeft gekost. Aangezien zijn merk zich op consumentenelektronica richtte en geen andere benzine- of dieselauto’s maakte om de “enorme verliezen” die door het maken van de elektrische voertuigen werden geleden, te compenseren, zou elke Dyson N526 maar liefst € 168.000 moeten kosten om break-even te draaien.