Checklist: Hier moet je op letten bij het organiseren van een vrijgezellenfeest

checklist vrijgezellenfeest organiseren 8 tips

Checklist: Hier moet je op letten bij het organiseren van een vrijgezellenfeest

We hebben 7 tips voor het organiseren van een vrijgezellenfeest voor je op een rij gezet. Geen inspiratie, maar een mooie checklist.

checklist vrijgezellenfeest organiseren 8 tips

Als je beste maat heeft aangekondigd dat hij gaat trouwen, dan begint de tijd te lopen. Niet alleen voor hem, maar ook voor jou. Het is namelijk mede aan jou de taak om het perfecte vrijgezellenfeest te organiseren. Om je een handje te helpen, hebben we een checklist voor je opgesteld.

Of je nu gaat voor ordinaire strippers of een chique wijnproeverij, de dag van het vrijgezellenfeest verdient alle aandacht en zorg. Het is de allerlaatste dag dat de aanstaande bruidegom zich ongeremd als vrijgezel kan uitleven, dus het is belangrijk dat alles goed is geregeld en dus georganiseerd.

Als je onderstaande lijst afgaat, dan moet het plannen van het vrijgezellenfeest een formaliteit zijn. Hoef je alleen nog maar te zorgen dat het leuk wordt.

Checklist: 7 tips voor het organiseren van een vrijgezellenfeest

1. Wie organiseren het?

Je hoeft deze speciale dag natuurlijk niet moederziel alleen te organiseren. Zorg ervoor dat je een aantal mensen – in ieder geval één – om je heen verzamelt, zodat je alle taken samen kunt uitvoeren. Er komt best nog wat bij kijken, dus verdeel de werkdruk!

2. Wie zijn welkom?

Ofwel, wie nodig je uit? Een vrijgezellenfeest is heeft natuurlijk een groot verrassingselement, maar dat betekent niet dat je niet aan de aanstaan bruidegom mag vragen wie hij graag zou zien op deze dag. Twijfel je, check het dan gewoon even.

3. Wanneer?

De datum plannen is vaak nog een lastig onderdeel. Iedereen zit met werk of kinderen, wat ervoor zorgt dat je moet zoeken naar een compromis. Ook zul je sommige genodigden misschien moeten vragen om water bij de wijn te doen en een dag vrij te nemen. Hier ontkom je bijna niet aan, dus communiceer dit duidelijk. Om problemen te voorkomen is het natuurlijk raadzaam om maanden van te voren dit in te plannen, zodat er voldoende tijd is voor iedereen. Oh, en vergeet natuurlijk ook niet de agenda van je trouwende vriend.

4. Kostenplaatje

Vergis je niet, een vrijgezellenfeest brengt gemiddeld genomen best wat kosten met zich mee. In Nederland geven we al snel 125 euro per persoon uit op een dergelijke dag. Houd er rekening mee dat dit voor de één makkelijker te betalen is dan voor de ander. Achterhaal vooraf dan ook wat iedereen bereid is te betalen. Dit doe je heel simpel door bijvoorbeeld prijsindicaties te geven, eventueel aangevuld met een voorbeeldscenario: “voor X bedrag p.p. kunnen we dit doen”. Als je de antwoorden hebt, dan kun je beginnen met plannen. De vrijgezel betaalt uiteraard niets, dus verdeel zijn kostenplaatje over alle deelnemers. Blijf alles qua planning en kosten trouwens communiceren, want dit wordt gewaardeerd.

5. Dit hoort erbij

Een vrijgezellenfeest moet onvergetelijk zijn. Je hoeft niet compleet Hangover-stijl te gaan, maar als het een beetje in die buurt komt dan heb je het goed gedaan. Los van de planning, is het traditie om de vrijgezel in een gek pak te hullen, zodat direct duidelijk is dat hij die dag Jan met de korte achternaam is. Voorbijgangers mogen om hem lachen, dus verzin iets mafs! Om het geheel compleet te maken kun je trouwens buttons bedrukken voor alle vrienden. Een beetje uniformiteit en solidariteit creëren!

6. Planning definitief maken & reserveren

Als het plan de campagne gereed is, dan is het tijd om spijkers met koppen te slaan. Doe dit zo spoedig mogelijk, want je wilt voorkomen dat een restaurant of activiteit is volgeboekt op jullie dag. Let wel, voor groepen dient vaak een aanbetaling te worden gedaan. Communiceer ook dit, zodat jij niet alleen hoeft op te draaien hiervoor.

7. Terugblik

Natuurlijk hoeft niet alles op beeld, maar het is uiteraard geweldig om alle beelden van die dag achteraf te verzamelen. Alle foto’s van het vrijgezellenfeest, zolang niet té pikant, kunnen worden samengesteld tot een mooi fotoboek. Dit is weer mooi om te overhandigen bij de bruiloft.

Succes en veel plezier!

Post a Comment

#Volg ons op Instagram