De HONOR 9X is gelanceerd en we zijn lovend over de camera & prijs

honor 9x

De Honor 9X smartphone is vorige week gelanceerd en maakt indruk met diens indrukwekkende 48MP-camera en betaalbare prijskaartje.

honor-9x-recensie

Eind oktober werd de Honor 9X geïntroduceerd in Nederland en sinds afgelopen donderdag 31 oktober is het toestel daadwerkelijk verkrijgbaar. We zijn nu een week verder en het toestel van Honor, dat een submerk is van Huawei, is met open armen ontvangen. Iets wat niet in de laatste plaats te danken is aan diens fraaie camera en het aantrekkelijke prijskaartje.

De Honor 9X is officieel in Nederland gelanceerd op de dag van Halloween. Niks engs aan, want het nieuwste toestel van de Chinese smartphonefabrikant werd vlak voor de zomer al in Azië gelanceerd. Toen werd direct duidelijk dat de 9X ook naar Nederland zou komen, inclusief Android-besturingssysteem. En met een strak ontwerp, mooie specificaties en een interessante prijs, lijkt deze smartphone een garantie voor succes.

Honor 9X verrast positief

De 9X van Honor maakt de intenties direct duidelijk. Men wil mooi een marktaandeel veroveren. Dit is helemaal niet erg, aangezien het Chinese elektronicamerk dit wil doen door zich uitermate concurrerend op te stellen. Betaalbare kwaliteit is de vette vis die ons wordt voorgehouden en na een week het toestel gebruikt te hebben kunnen we concluderen dat het goed smaakt.

Alhoewel de Europese verkoopprijs 299 euro bedraagt, hebben we in Nederland voor slechts 199 euro – dankzij flashsales – deze volwaardige smartphone die stiekem een beetje premium aanvoelt. Het toestel is voorzien van een 6,59 inch Full-HD+ beeldscherm, waarbij de resolutie van het scherm een mooie 1080×2340 pixels biedt. De scherm-behuizingratio is zelfs 91%. En alhoewel we liever OLED zien dan het huidige lcd-scherm, is de kwaliteit van het beeld uitstekend. Het kijkt prettig, de kleuren zijn goed verzadigd en het scherm heeft een goede helderheid. Allemaal te hard voor de ogen? Activeer de blue-filter tijdig of als standaardinstelling.

HONOR 9X

Camera’s, sensoren en meer

Honor’s 9X smartphone is voorzien van technologische innovatie. Daar worden wij vooraf al heel warm van, maar in de praktijk blijkt dat de Chinezen leveren. Achterop vind je bijvoorbeeld de vingerafdruksensor (gebruik gemakshalve je wijsvinger), die heel prettig iets hoger zit gepositioneerd. Naast deze vingerafdruksensor vind je de eerder genoemde en geroemde camera, waar we dadelijk op terugkomen. Deze bestaat uit overigens drie lenzen achterop, die netjes zijn weggewerkt.

De selfiecamera zie je niet totdat je ‘m activeert, want het is een pop-up camera. Fraai hierbij is overigens de drop-your-phone-functie. Is de pop-up camera ingeschakeld en laat je per ongeluk je telefoon vallen, dan klapt de camera razendsnel terug in de behuizing. Geen zorgen dus dat het geheel afbreekt. Daarnaast blijft er door deze keuze meer beeld over voor andere elementen.

De Honor 9X maakt gebruik van USB-C voor het opladen en beschikt ‘gewoon’ over een 3,5mm audio-aansluiting voor de headphones. Het geluid is niet super uit het toestel zelf, dus oordopjes zul je willen gebruiken. Met de 4.000mAh-accu kun je trouwens wel erg tevreden zijn, want hij houdt het gemakkelijk een dag vol, inclusief regelmatig gebruik van social media en het luisteren van muziek. Het lcd-scherm vreet wel iets meer energie dan OLED, dus met dit grote scherm dien je dit wel in de gaten te houden als je een serie besluit te kijken. En er is geen snellaadfunctie bij de 9X, dus een volle laadtijd neemt zo’n twee uur in beslag.

Foto’s maken met de Honor 9X

De drievoudige camera van de 9X wekt vooraf de indruk dat we hier met een premiumtoestel te maken hebben. Zijn deze hoge verwachtingen echter reëel? Nou, er is een 48MP hoofdcamera aanwezig. Tel hier de 8MP ultra groothoeklens en de 2MP camera voor dieptewaarneming bij op, en zij die veel fotograferen met hun smartphone, zullen al beginnen te watertanden.

In de praktijk blijkt dat Honor zijn beloftes waarmaakt met de camera van de 9X. Foto’s zijn realistisch van kleur, helder, hebben goede scherpte en zijn vol details. Dankzij de 2MP dieptecamera is het bovendien gemakkelijk om mooie portretfoto’s te schieten, waarbij je iemand close-up fotografeert en de achtergrond onscherp wordt.

De 9X smartphone beschikt helaas niet over een echte zoomlens, maar zoomt via digitale zoom. Met een klein beetje zoom kom je nog wel weg, maar op een gegeven moment lever je teveel aan kwaliteit in en wordt het resultaat minder fraai. Aangezien de 9X 6x zoom heeft, blijft dit onderdeel echter vaak in orde.

De ultra groothoekcamera, nachtmodus en AI verdienen eveneens een aparte vermelding. Met de eerste is het mogelijk om bijzonder gave foto’s van bijvoorbeeld landschappen, interieur of groepen mensen te maken.

honor 9x recensie

Foto gemaakt met de AIS Super Night Mode van de HONOR 9X AIS

Waar foto’s met ultra groothoeklenzen vaak wel met enige vertekeningen gepaard gaan, daar zorgt de camerasoftware van de 9X dat dit wordt hersteld. Ideaal!

Over camerasoftware gesproken. Enorm handig is de verbeterde nachtmodus van de camera. Zo kunnen we bij weinig licht alsnog foto’s maken die het maximale uit details en kleur halen.

De AI-fotografiemodus is iets waar het Chinese smartphonemerk bijzonder trots op is. Deze camerasoftware herkent de context van het shot en optimaliseert op basis hiervan de foto. Zo herkent de 9X bijvoorbeeld food, landschappen en mensen, en weet hij welke instellingen – kleur, helderheid, lichtval – zorgen voor het mooiste fotoresultaat.

Wil je veelvuldig filmen? Dit levert een klein minpuntje op, want de Honor 9X filmt in 1080p met 60fps. Op zich weinig mis mee, helemaal gezien het prijskaartje, maar we zijn natuurlijk verwend met de fotografie.

De selfiecamera is tot slot ingericht met een 16MP-sensor, waarmee het één van de betere selfiecamera’s is op dit moment.

Honor 9X is met diens camera en lage prijskaartje een veilige koop

honor 9xDe Honor 9X is vrij allround en kent een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De opaslag van 128GB benoemden we overigens nog niet, maar met de heerlijke camera in acht genomen, beschik je als eigenaar van het toestel ook over voldoende opslagruimte. Naast de camera zijn ook het grote beeldscherm en de geweldige accu belangrijke eigenschappen.

De Honor 9X is nu verkrijgbaar via de Honor-website voor een actieprijs van 199 euro.