Nieuwe tv-serie ‘War of the Worlds’ is onze nieuwste verslaving

war of the worlds serie review fox

De nieuwe tv-serie War of the Worlds van FOX is afgelopen zondag in première gegaan en wij zijn inmiddels verslaafd.

Ben je op zoek naar een nieuwe serie? Wij hebben een tip voor jullie die vers van de spreekwoordelijke pers is. Sinds afgelopen zondag 3 november zendt FOX namelijk wekelijks de nieuwe serie War of the Worlds uit, een gloednieuwe adaptatie in een moderne post-apocalyptische setting.

Afgelopen week mochten wij in Amsterdam als één van de eersten de eerste twee afleveringen van het gloednieuwe War of the Worlds bekijken. Eerlijkheid gebied te zeggen dat wij vooraf sceptisch waren. Er zijn al meerdere gelijknamige creaties geweest, waarbij de meest recente een door Steven Spielberg geregisseerde film was met acteur Tom Cruise in de hoofdrol. Een vrij spectaculaire en onderhoudende sci-fi-film op hoge snelheid, die je gemakkelijk een tweede keer zou kunnen bekijken. Onze vraag was vooraf dan ook vooral of men wel zit te wachten op eenzelfde buitenaardse invasie story in de vorm van ditmaal een tv-serie. Het antwoord verraste ons.

War of the Worlds maakt indruk

Al snel wordt duidelijk dat deze nieuwste variant het anders doet. Het gaat hier overduidelijk niet om de anders zo belangrijke en gewelddadige climax van first contact. Ditmaal geen knallende oorlog in Amerika met UFO’s en marcherende buitenaardsen, maar vooral heel veel inhoud en suspense, zich afspelend in de straten van Europa. De suspense werkt zo enorm goed, omdat men bij deze nieuwe serie vooral veel aandacht heeft besteed aan de personages en de onderlinge relaties. In een vroeg stadium leren we de hoofdrolspelers behoorlijk kennen, waardoor we snel inzichtelijk hebben waar de risico’s voor hen komen te liggen tijdens de nasleep van de aanslag door buitenaardsen. Hoe gaat eenieder om met deze dreiging van buitenaf, maar zeker ook met de problematiek die binnenskamers heerst.

De persoonlijke ontwikkelingen komen continu aan bod, zorgend voor dat ‘verslavende’ element dat een succesvolle serie kan bieden. Na iedere cliffhanger moeten we weten wat er gebeurt met de verhaallijnen van onze hoofdrolspelers. We zijn verslaafd geraakt, duidelijk. De aliens zijn in dat opzicht bijna van secundair belang, ondanks dat deze in feite het grote gevaar vormen binnen het verhaal. In dat opzicht doet deze nieuwste serie van FOX na twee afleveringen trouwens zonder twijfel denken aan hitserie The Walking Dead. En dat vinden wij niet onprettig.

De nieuwe sci-fi dramaserie is elke zondagavond 21.00 te zien bij FOX (bij KPN op kanaal 16 en bij Ziggo op kanaal 11. Kijk de eerste twee afleveringen terug via de terugkijkmogelijkheden van jouw tv-provider.

Officiële synopsis

De eigentijdse thriller War of the Worlds speelt zich af in modern Europa, waar de mensheid bijna volledig van de kaart wordt geveegd door een allesverwoestende aanval. Vlak voor deze alien-invasie is een typisch geluid te horen en verandert de lucht. Voor wie zich onze Instagram Stories van vorige week kan herinneren, deze aspecten heeft FOX dus ook gebruikt voor de promotie van deze serie.

De achtdelige dramaserie is gebaseerd op de klassieke roman van H.G. Wells uit 1898, maar is vertaald naar een moderne en spannende thriller. De veelbelovende cast, bestaande uit Gabriel Byrne, Elizabeth McGovern, Lea Drucker en Natasha Little, overleeft de aanval en blijft achter in een angstaanjagende verlaten wereld. Emotioneel, cinematografisch en in karakter geworteld, brengt War of the Worlds een unieke combinatie van menselijk drama en de beste sciencefiction. Dit is een verhaal van gewone mensen in buitengewone omstandigheden, die meer zijn dan enkel slachtoffers in een brute oorlog. Gaandeweg wordt duidelijk dat de aanval niet willekeurig is.

Nog een leuke toevoeging tot slot, is dat de eerste afleveringen zijn geregisseerd door de jonge Belgische regisseur Gilles Coulier. Hij liet zich voor diens regiestijl inspireren door filmklassiekers als Jaws, waarbij de continue dreiging niet zichtbaar is, maar wel degelijk voelbaar. En dat is precies wat deze nieuwe serie War of the Worlds met zich meebrengt. Schakel jij zondag net als wij in?