Kan Red Bull Racing weer een kampioenschap winnend team worden?

red bull racing formule 1

Kan Red Bull Racing weer een kampioenschap winnend team worden?

Kan Red Bull Racing weer een Formule 1 kampioenschap winnend team worden? Als het aan Max Verstappen ligt wel, maar is dit realistisch?

red bull racing formule 1
Red Bull Racing, het team dat in 2005 Jaguar GP kocht en sinds 2006 meedoet aan het Formule 1 wereldkampioenschap, behaalde in de jaren 2010 tot 2013 vier opeenvolgende kampioenschappen. Het is daarmee na Mercedes AMG het succesvolste team van de laatste decennia. Echter heeft het sinds de intrede van de V6 Hybride motoren in 2014 niet meer mee kunnen strijden om één van de twee titels. Mercedes is vanaf 2014 oppermachtig en heeft alle titels, zowel voor de coureurs als voor de teams, op hun naam geschreven.

De laatste jaren van Red Bull Racing

Sinds de V6 Hybride motoren hun intrede maakte in de Formule 1 zijn er drie teams die de lakens uitdelen, Mercedes AMG, Scuderia Ferrari en Red Bull Racing. Het team van Williams heeft in 2015 een goed jaar gehad met een derde plek, echter vielen zij snel terug naar de onderste regionen. Red Bull wilde ondertussen heel graag hun succesvolle jaren met de Renault V8 voortzetten, maar dit is niet gelukt.

De Renault V6 Hybride is nooit in de buurt gekomen van de Mercedes PU, zowel op het gebied van vermogen als op betrouwbaarheid. Ook Ferrari kwam er de eerste jaren nooit echt in de buurt, totdat ze in 2017 het gat gedicht leken te hebben. Toch was het weer Mercedes dat er in dat jaar en in 2018 met beide titels vandoor ging. Halverwege 2018 werd er door Red Bull bekend gemaakt dat het een einde ging maken aan de toen 12-jarige samenwerking met Renault. Honda mocht de motor gaan verzorgen.

Is Honda de juiste keuze?

Red Bull wist dat het nooit een Mercedes of Ferrari PU zou krijgen. Één van deze motoren zou hen in combinatie met de reeds aanwezige, sterke chassis waarschijnlijk in één klap topfavoriet maken voor de titel. Dit zouden directe concurrenten Mercedes en Ferrari natuurlijk nooit toelaten. De enige optie die zodoende overbleef, was de overstap maken naar Honda.

Honda zelf trad in 2015 weer toe tot de Formule 1, ditmaal als motorleverancier van het team van McLaren. Een combinatie die eerder heel succesvol was. Van 1988 tot 1992 was Honda namelijk ook al de leverancier van McLaren, waarbij in 1989 de Fransman Alain Prost het kampioenschap won, gevolgd door Ayrton Senna in 1990 en 1991. Het ging in 2015 echter direct mis, want de auto was veel te langzaam en onbetrouwbaar. McLaren eindigde als negende in het constructeurskampioenschap, het slechtste jaar sinds 1980.

In 2016 ging het wat beter maar nog steeds kwam de PU veel kracht en betrouwbaarheid te kort. Daarom werd in 2017 besloten om een nieuwe conceptmotor te maken, maar dit had eveneens niet het gewenste resultaat. McLaren ging daarom in het jaar erop, in 2018, over op de Renault PU. Daaropvolgend sloot Honda een contract af met Toro Rosso, het zusterteam van Red Bull. In tegenstelling tot McLaren gaf Red Bull Honda veel meer vrije ruimte om de motor te ontwikkelen. Dit resulteerde in een PU die naarmate het jaar vorderde veel aan kracht en betrouwbaarheid won. Halverwege het jaar had Red Bull genoeg hoopvolle data gezien en maakte het bekend dat het vanaf 2019 ging rijden met Honda.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Day 1. Still some work to do #KeepPushing 🇲🇨 #MonacoGP

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1) op

De eerste races van 2019

De eerste 9 races van 2019 zijn alweer gereden, waarbij Red Bull Racing – Honda en Max Verstappen het in principe prima gedaan hebben. Onder andere twee derde plekken en een overwinning in Oostenrijk werden behaald. Het is duidelijk dat Honda afgelopen winter weer aan kracht en betrouwbaarheid heeft gewonnen, maar qua vermogen lopen ze nog steeds wat achter op de PU’s van Mercedes en met name die van Ferrari.

Wat opvallend is, is dat Red Bull vooralsnog niet het snelste chassis heeft gebouwd. Mede door de nieuwe reglementen rondom de voor- en achtervleugels en de bargeboards, moet Red Bull opnieuw de zogeheten ‘sweet spot’ vinden, iets wat Mercedes overduidelijk wel gelukt is. Toch is de toekomst hoopvol, aangezien de laatste upgrades in Oostenrijk heel goed lijken te werken. Het is het eerste jaar met Honda, dus zowel het chassis als de PU kunnen nog steeds beter op elkaar afgesteld worden. Met ingang van het 2020 raceseizoen wil Red Bull echt 100% meestrijden om de titels. Zal dit met Max Verstappen achter het stuur zijn?

Meer lezen over Red Bull Racing en de andere teams kan je doen op gptoday.net.

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram