Adobe ontwikkelt een AI tool die gefotoshopte gezichten herkent

Adobe AI tool gefotoshopte gezichten herkennen

Adobe ontwikkelt een AI tool die gefotoshopte gezichten herkent

Adobe ontwikkelt een tool die gefotoshopte gezichten herkent. De AI tool moet helpen fake content te herkennen.

Adobe AI tool gefotoshopte gezichten herkennen

Sinds de introductie in 1990 zijn de fotobewerkingsmogelijkheden die via Adobe Photoshop worden aangeboden, zo veelbelovend dat het moeilijk kan zijn om te bepalen of een foto is gefotoshopt of niet. In de hoop een wapen te worden in de strijd tegen de groeiende epidemie van nepcontent, werkte Adobe onlangs samen met een groep UC Berkeley-hoogleraren om een ​​AI te ontwikkelen die bedoeld is om gezichtsmanipulaties te herkennen.

Het onderzoek, geleid door een team van onderzoekers van Adobe en UC Berkeley, werd gesponsord door het DARPA MediFor-programma. De ontwikkeling van de tool maakt gebruik van de Face Aware Liquify-functie van Photoshop om duizenden nepgezichten te produceren. Een neuraal netwerk is vervolgens getraind om te herkennen wanneer een gezicht is veranderd. Toen het bedrijf mensen vroeg of ze nep konden onderscheiden van een echte foto, was het detectiepercentage slechts 53 procent. Maar eenmaal getraind, bereikte het neurale netwerk een detectiepercentage van 99 procent. De AI kan ook detecteren waar de foto is bewerkt en verder onthullen hoe het originele gezicht eruit zag. Slecht nieuws dus voor alle Instagram-models die een beetje vals spelen met hun foto’s.

Adobe hoopt de AI-tool te gebruiken als een klein onderdeel van een grotere reeks toevoegingen die de authenticiteit van afbeeldingen verder kan bepalen.

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram