ONDERZOEK: Wat vond Nederland dit jaar van Black Friday?

black friday online shoppen

ONDERZOEK: Wat vond Nederland dit jaar van Black Friday?

Wat vond Nederland dit jaar van Black Friday? Uit onderzoek blijkt onder meer dat de meerderheid de talloze kortingen toch wel kan waarderen!

black friday 2019

Uit onderzoek onder de bezoekers van Black-Friday-Nederland.nl blijkt dat ruim 30% gek wordt van het fenomeen Black Friday. Zetten we dit af tegen hoeveel er gekocht wordt in het weekend, dan valt het mogelijk toch mee hoeveel last we er echt van hebben.

Het is inmiddels alweer een paar weken geleden, maar daarom niet minder interessant. Een aardig aantal dagen was het niet mogelijk om radio te luisteren of tv te kijken zonder iets over Black Friday te horen. 35% voelt zich echter genept en vindt de deals niet de moeite waard, maar een ruime meerderheid koopt er toch wel rustig op los tijdens dit kortingsweekend.

Voorkeur: online shoppen

Als we gaan shoppen dan doen we dat het liefst online. Veertig procent doet alleen online inkopen met Black Friday. Dit terwijl slechts vier procent ervoor naar de winkel gaat in het centrum. Een logisch gevolg nu diverse steden steeds groter uitpakken in het Black Friday weekend en op de vrijdagavond tot laat open zijn. Dit leidde bijvoorbeeld in Rotterdam tot grote drukte in de binnenstad afgelopen weekend. Tien procent shopt in de winkel én online.

Men doet weinig onderzoek vooraf

Ruim twintig procent geeft aan dat ze de deals absoluut de moeite waard vinden en is dus erg blij met de kortingen die er geboden worden. Dertig procent geeft aan dat ze de deals wel de moeite waard vinden, maar er wel iets meer van hadden verwacht dit jaar. Er zijn van tevoren weinig mensen die onderzoek doen zodat ze op de dag zelf ook kunnen inschatten of de deal een goede deal is.

Zestien procent geeft aan van tevoren onderzoek te doen naar de laagste prijs voor Black Friday en zoekt dan tijdens Black Friday naar nog meer korting. Eén op de tien koopt gewoon op Black Friday bij de eerste en de beste winkel die korting geeft. De meeste consumenten doen geen onderzoek en laten zich dus mogelijk verleiden op de dag zelf door de winkel die de beste korting lijkt te hebben.

black friday online shoppen

Verwachtingen Black Friday 2019

“Black Friday 2018 zit er natuurlijk net pas op. We verwachten dat er in 2019 nog meer webshops, winkels en merken mee gaan doen met hogere kortingen dan dit jaar. De ‘fake’ kortingen zullen meer en meer verdwijnen omdat de consument daar steeds scherper op wordt. Merken moeten dus echt met goede aanbiedingen komen om de consument te overtuigen bij hun te blijven kopen op deze kortingsdag.

Black Friday 2019 zal volgend jaar nog meer een Black Week worden. Er waren dit jaar meer winkels die eerder in de week al startten met acties. Deze trend zal verder doorzetten. Het team achter het onderzoek zal in ieder geval hun uiterste best doen om de beste deals te verzamelen in een nog beter overzicht, zodat de koopjesjager in 2019 nog makkelijker en sneller overzicht heeft in de geboden kortingen en kan profiteren van de acties die er zijn. Ook Cyber Monday zal dan weer aan bod komen. In sommige gevallen heeft deze dag namelijk nog net wat meer korting dan Black Friday.

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram