Onderhoud aan je auto, dat doe je toch gewoon zelf? (Handig)

Onderhoud aan je auto, dat doe je toch gewoon zelf? (Handig)

onderhoud-auto-gids-hoe

Onderhoud aan de auto is vaak voor de garage, maar zelf zijn we handiger dan we denken. In deze gids geven we tips en advies over makkelijk onderhoud aan de auto.

“Ik doe het onderhoud aan mijn auto zelf”. Het klinkt stoer als het zo verteld. Misschien ben je ook een tech-guy die gewoon weet wat hij moet doen. Maar ondanks dat we het graag zeggen, is niet iedere man hetzelfde en is zeker niet iedere man even handig. Toch is in ieder geval een gedeelte van het onderhoud aan je vierwieler, niet moeilijk. We sommen een lijst met werkzaamheden die je gewoon zelf ‘moet’ kunnen doen.

1. Achterlicht vervangen

Het klinkt een beetje suf als je `s avonds na het eten tegen je vriendin zegt dat je de verlichting van de auto gaat controleren. Maar ja een boete is ook wat. Dus je controleert af en toe of alle verlichting nog werkt. Werkt niet alles naar behoren, dan ga je dat nu gewoon zelf fixen. Is bijvoorbeeld een achterlicht kapot, kijk dan aan de achterzijde van je achterlicht, in de kofferbak, of je een klep of afdekplaatje ziet. Het kan zijn dat je nog wat weg moet schroeven maar dat vind je wel. Achter het kapje zitten meestal een houder met lampenbolletjes. Deze houder klik je los en je vervangt het bolletje. Dit geldt voor de meeste verlichting, dus ook het knipperlicht, remlicht en mistlicht.

2. Koplamp vervangen

Een koplamp is meestal net zo eenvoudig. Een beetje handige kerel redt dat zelf wel. Open eerst de motorkap en kijk of je achter op de koplampen een deksel ziet. Dit is meestal met clips, of je moet een schroefbeweging maken. Het kan zijn dat het lampenbolletje aan het deksel vastzit. Anders zit deze erachter in de koplamp behuizing geklikt. Controleer wel goed of je het juiste lampje hebt.

3. Olie bijvullen

Controleer af en toe het oliepeil. Het is niet altijd zo dat je vervoermiddel tussen twee beurten door genoeg olie heeft. De peilstok kun je meestal goed zien onder de motorkap. Het oog van de peilstok is vaak geel of oranje. Als je de peilstok bekijkt zie onderaan een markering die het minimum en maximum aangeeft. Is het niet goed zichtbaar, veeg de peilstok af aan een doekje. Steek de stok er weer in, na 10 seconden er weer uit, en je weet het peil. Heeft de motor een slokje olie nodig, dan vind je bovenop het motorblok een dop met een plaatje van een oliekannetje. Hierin moet je olie bijvullen totdat het peil net onder maximum staat. Niet overvullen dus controleer wel af en toe.

hoe-autobanen-verwisselen-tips-stappen

4. Bougies vervangen

Als het motortje niet meer lekker loopt, kan het weleens helpen om de bougies te vervangen. Je hebt er wel gereedschap voor nodig maar de rest kun je gewoon zelf. Zoek eerst de goede bougies op en bestel deze in deze shop. Bij een automaterialen handel kun je vragen om een bougiedop, deze kun je gewoon op je eigen ratel klikken. Haal eerst de stekker van de bougie af en draait de bougie los. Draai niet uit alle macht de nieuwe bougie aan, anders gaat er allicht iets kapot.

5. Probleem ontsteking verhelpen

Als het vervangen van de bougies niet helpt kan er wat anders kapot zijn. Denk hierbij aan de kabels, bobine, ontstekingsmodule. Onderdelen van het ontstekingssysteem kun je zelf bestellen in deze shop op basis van het kenteken van je auto. De montage instructies zijn per auto verschillend dus die kun je beter even googelen. Om misschien heb je een kennis die je kan vertellen hoe het moet.

6. Banden wisselen

Het is inmiddels bijna winter en het winterweer is af en toe al weer lekker bezig. Tijd om je zomerbanden te wisselen voor winterbanden. Zorg dat je een krik en wielsleutel hebt, en je vervangt ze gewoon thuis op de parkeerplaats. Plaats de krik in de buurt van het wiel stabiel onder de auto. Voel even waar, zodat je niet door de bodemplaat heen drukt. Draait de wielbouten vast een tikje los, als de auto opgekrikt is draait het wiel mee. Als je de band geruild hebt draai je de bouten kruislings aan. Steeds niet de eerstvolgende maar de tweede bout vastdraaien. Als je alle vier de wielen hebt gehad, moet je alle wielbouten nog een keer nalopen.

Zoals je hebt gelezen kun je prima zelf een gedeelte van het onderhoud doen. Wie weet wordt je er wel handig in en kun je er nog een paar centen mee gaan verdienen. Je eigen redden scheelt vaak nog in de kosten ook, maar dan moet je het natuurlijk wel goed doen.

Post a Comment

#Volg ons op Instagram