Een blik op No Man’s Sky na de hype (review)

Een blik op No Man’s Sky na de hype (review)

no-mans-sky-review

Nu de kruitdampen zijn opgetrokken en iedereen zijn mening heeft gegeven over de video game No Man’s Sky, hebben wij ook nog een korte mening die iets handiger is voor de leek en liefhebber – wij bestempelen onszelf immers niet als experts op het gebied van gamen. Ken je de game niet? Lees ook dan even mee.

In 2015 kreeg men te horen van ‘indie’ studio Hello Games, dat er met de sci-fi action-adventure survival game No Man’s Sky iets bijzonders en eigenlijk onmogelijks naar de PlayStation 4 zou komen. Een spel met een letterlijk oneindig universum – oneindig veel planeten, wezens, flora & fauna – waarin de speler optreedt als ontdekkingsreiziger met een missie of wat. Binnen het ontdekken van dit eigenlijk realistische universum, zijn er 4 pilaren die de game ondersteunen en de gamer ‘a reason to play’ geven:

  1. Exploration, ofwel ontdekking.
  2. Survival, ofwel overleven.
  3. Combat, ofwel gevecht.
  4. Trading, ofwel handel.

Neem hierbij een hoofdrolspeler (The Traveler), zijn ruimteschip en een flinke dosis honger naar avontuur – en het bereiken van het centrum van het universum als je een mysterieuze entiteit wenst te volgen – en een Star Wars/Trek avontuur is geboren.

Met de aankondiging van vorig jaar kwamen uiteraard torenhoge verwachtingen. Nu No Man’s Sky enkele weken geleden in de schappen is komen te liggen, is het natuurlijk vraag of die verwachtingen zijn waar gemaakt en of het ’t waard is je euro’s te spenderen aan de game. Wij speelden No Man’s Sky de nodige uren om een eerlijke mening te hebben.

no-mans-sky-review-0

Ontdek het No Man’s Sky universum

Gamers zijn binnen No Man’s Sky vrij om binnen het geheel van een – even opletten – “procedureel gegenereerd deterministisch geopend universum” te doen wat ze willen. Wat betreft dit universum; het gaat hier om meer dan 18 triljoen (1,8 x 1019) planeten met hun eigen sets van flora en fauna.

Vrijwel alle elementen van het spel zijn dus procedureel gegenereerd, met inbegrip van sterrenstelsels, planeten en hun ecosystemen, flora, fauna en hun gedragspatronen, kunstmatige structuren, en buitenaardse groeperingen en hun ruimtevaartuigen. Op elke planeet kom je dus iets nieuws tegen en dat maakt het element ‘ontdekken’ dus optimaal.

no-mans-sky-review-2

We kunnen simpel stellen dat je de game en diens settings dus nooit allemaal gezien kunt hebben, al speel je de rest van je leven door. Heb je honger naar buitenaards avontuur, dan is de game dus al interessant, helemaal aangezien de graphics erg fijn ogen.

Spelers nemen in principe deel aan een gemeenschappelijke wereld, met de mogelijkheid om informatie over planeten met vrienden uit te wisselen. De kans dat je elkaar ‘per toeval’ tegenkomt is overigens erg klein, gezien de grootte. Het spel is trouwens ook volledig speelbaar in offline modus.

Het begin van een avontuur

Je neemt de rol op je van een planetaire ontdekkingsreiziger, bekend als ‘The Traveler”, in een onbekend universum. In het begin word je wakker op een willekeurige planeet in de buurt van een neergestort ruimteschip aan de rand van de melkweg. Snel ontdek je dat je bent uitgerust met een survival exosuit met jetpack en de belangrijke ‘multitool’.

Deze multitool kan worden gebruikt voor scannen, het delven van mijnen en het verzamelen van hulpmiddelen, alsmede jezelf verdedigen tegen buitenaardse wezens en vijandige krachten.

Het verzamelen van belangrijke hulpmiddelen – mede met de multitool –  is essentieel en het repareren van je ruimteschip – plus natuurlijk het regelen een volle tank – is nodig om te reizen over de planeet, tussen de andere planeten en tussen ruimtestations in het lokale zonnestelsel. Neem je deel aan een gevecht in de ruimte gevecht met buitenaardse facties of maak hyperspace sprongen naar andere sterrenstelsels, dan dient je ruimtevaartuig ook pico bello in orde te zijn.

no-mans-sky-review-1

Alhoewel de game een open einde heeft (desgewenst), kun je ervoor kiezen om een entiteit die bekend staat als Atlas te volgen. Deze mysterieuze bron stuurt je in de richting van het centrum van de melkweg voor onbekende reden. Deze enige concrete storyline – die je ten alle tijden kunt verlaten en weer kunt hervatten – geeft de game enig kader, daar je zonder Atlas wel je ‘honger naar ontdekking’ kunt stillen, maar de ogen ook snel groter dan de maag zijn. Verdrinken in het oneindige universum kan namelijk bijna eenzaam voelen, al zijn er op vijandige planeten een soort sentinels ter beveiliging die je graag uit je lijden verlossen.

Door middel van exploratie en handel, worden we trouwens gecrediteerd met ‘units’, de in-game valuta. Het observeren van nieuwe planeten, vreemd bases, flora en fauna tijdens het reizen kan veel opleveren.

Ben je trouwens de eerste om één van deze nieuwe planeten ontdekt, dan kun je extra units verdienen door het uploaden van deze informatie aan de Atlas en wordt jouw naam gecrediteerd als ontdekker. En yes, andere spelers zien via de servers van de game dat jij de Marco Polo bent van jouw tijd.

no-mans-sky-review-3

Gedurende de ontdekkingsreis – en reis naar het centrum van de galaxy – moet je het voortbestaan van The Traveler verzekeren. Veel planeten hebben een gevaarlijke omgeving, zoals extreme temperaturen, giftige gassen en gevaarlijke stormen. Hoewel de speler zijn heil kan zoeken op buitenaardse bases of ondergrondse grotten, zullen deze omgevingen ook weer invloed hebben en voor gevaar zorgen.

Met behulp van hulpmiddelen en blauwdrukken zijn we echter in staan om onze exosuit, multitool, en ruimtevaartuigen te upgraden en zo het overleven makkelijker te maken. Hoe dichter bij de bron van de melkweg, hoe beter de bronnen voor hulpmiddelen trouwens. Een extra drijfveer om de ontdekkingsreis die kant op te stuwen!

Oh ja, je kunt betere ruimtevaartuigen kopen en het ‘boevenpad’ is ook een optie, maar in geval van het laatste kun je zomaar een hele vloot schepen op je dak krijgen. Deze kun je vervolgens bevechten of je kiest voor het hazenpad..

Over vechten gesproken, op een planeet kun je worden aangevallen door vijandige wezens en zijn er ook de eerder genoemde sentinels. Zij zijn ‘self-replicating’ robots die patrouilleren op bepaalde planeten en in actie komen tegen hen die hulpbronnen van de planeet willen gebruiken, wij dus. Als speler kunnen we hun aanval proberen af te weren met de wapens die op de multitool zijn geïnstalleerd.

no-mans-sky-review-5

Het spel maakt gebruik van een “wanted level”, vergelijkbaar met Grand Theft Auto; laag gewenst niveau betekent kleine drones, die nog vrij gemakkelijk kunnen worden bestreden, terwijl de reusachtige machines de aanval op de speler openen bij een hoger ‘wanted’ niveau.

Begeven we ons in de ruimte, dan kunnen we worden aangevallen door piraten of door buitenaardse facties waar we een slechte reputatie bij hebben. Ons schip bevat in dit geval wapensystemen die bruikbaar zijn in deze gevechten.

Mochten we trouwens sterven op een planeet, dan worden we ‘respawned’ bij ons laatste ‘Save’ punt, zonder dat de inventaris van de exosuit; deze items kunnen we terughalen bij de plek waar we stierven. Indien we sterven in de ruimte, dan worden we wakker in het ruimtestation van het lokale systeem, maar alle goederen zijn helaas verloren aan boord van het schip.

Elk ster-systeem heeft dus een ruimtestation, waar we middelen, multitools en schepen kunnen kopen en verkopen, en er interactie mogelijk is met één of meer vreemdelingen van drie verschillende rassen die de melkweg bevolken. We vinden ook deze mogelijkheden bij actieve of achtergelaten alien bases op planeten.

no-mans-sky-review-6

Wat betreft de interactie met buitenaardsen; elk buitenaards ras heeft zijn eigen taal, gepresenteerd als een woord-voor-woord substitutie die aanvankelijk onzin zal zijn voor je. Door regelmatige communicatie met dat ras, evenals het vinden van monolieten verspreid op planeten – die fungeren als Rosetta stenen – krijgen we meer kennis van de taal.

Dit leidt weer tot een betere relatie met dat ras en heeft positieve gevolgen voor jouw onderhandelingen en toekomstige confrontaties met hen. Onjuiste antwoorden in gesprekken met vreemdelingen zorgen er echter voor dat The Traveler vijandig wordt benaderd. Dit element geeft kleur aan de ontmoetingen met de vele buitenaardsen.

Opinie

No Man’s Sky is in de eerste plaats ontworpen als een single-player game, hoewel ontdekkingen worden gedeeld aan alle spelers, en vrienden kunnen elkaar volgen op galactische kaart van het spel. Hello Games verklaarde dat de gamer ongeveer veertig uur gametime nodig heeft om het centrum van de melkweg bereiken als ze geen nevenactiviteiten uitvoeren. Het is heerlijk dat je lekker kunt doen waar je zin in hebt en dat dit niet ten koste gaat van de Atlas-storyline. De voldoening die je haalt uit de vier pijlers van No Man’s Sky zijn urenlang aanwezig in jouw eigen avontuur.

In principe heeft de game-ontwikkelaar aangekondigd dat er multiplayer elementen moeten komen – ondanks dat het universum zo enorm groot is en je elkaar in principe nooit zal tegenkomen – en dit vinden wij wel een goede zaak.

no-mans-sky-review-4

Ondank dat je de vier pijlers en de storyline hebt – en de graphics continu uitstekend zijn – mist de game misschien na ’tig’ uur spelen toch wat diversiteit. Dat klinkt op zichzelf natuurlijk erg als een contradictie, daar de game oneindig is wat betreft het element ‘ontdekken’, maar het overleven, handelen, vechten en dus ontdekken, krijg nog meer betekenis op het moment dat dit in het kader van een groots en meeslepend verhaal is.

Let wel, de kracht van No Man’s Sky is misschien wel dat je zelf je verhaal schrijft en dat overleven natuurlijk een avontuur in zijn puurste vorm is, maar een iets meer geregisseerd verhaal met een (verrassend) einde geeft de voldoening van ‘I made it’, je weet dan exact waar je naar toe hebt gewerkt.

Conclusie

No Man’s Sky is een technologisch kunstwerk en alleen daarom vinden wij zeker dat je de game in je collectie moet hebben. De voldoening in het spelen – zeker de eerste tig uren – maakt het de moeite meer dan waard, zoals elke goede game. Echter, misschien mist No Man’s Sky ergens een beetje menselijkheid met het oneindige universum, Atlas en de vier pijlers. Wat is dan ‘menselijkheid’? Wellicht wat elementen als ethiek, (gebrek aan) loyaliteit en zelfs romantiek..

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram