DE LA COMMUNE is het nieuwe must-wear luxe leisure label

DE LA COMMUNE is het nieuwe must-wear luxe leisure label

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle

Zoals jullie gewend zijn van ons presenteren wij regelmatig nieuwe en minder bekende labels uit binnen- en buitenland. Vandaag laten we jullie kennismaken met DE LA COMMUNE, het zelfbenoemde ‘advanced contemporary lifestyle loungewear’ label dat je moet hebben..

DE LA COMMUNE is een label met een heerlijke collectie, dat kunnen we direct stellen. Het van oorsprong Canadese label laat zijn comfortabele, luxe collectie van shirts, broeken en meer met de hand maken in Los Angeles, Californië, en maakt louter gebruik van de beste stoffen, afkomstig uit onder andere Italië, Japan, Turkijk en de VS.

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-long-shirt-2

De collectie van DE LA COMMUNE vind je in de webshop van het label en we herkennen gelijk de avant-gardistische stijl, zoals eerder gezien bij Rick Owens of Lost & Found by Ria Dunn..

Om het label beter te leren kennen hadden wij een interview met oprichter a.k.a. creatief brein Reese De Luca en bekeken we een aantal stukken uit de collectie. Lees het interview hieronder of bekijk de foto’s onderaan!

Reese, wanneer we kijken naar de beschrijving van DE LA COMMUNE op jullie website, dan lezen we “DE LA COMMUNE is a unisex Advanced Contemporary Lifestyle Loungewear brand that pushes the envelope of leisure”. 

Kun je uitleggen wat er precies bedoeld wordt met deze omschrijving en hoe word je een ‘advanced, contemporary label’ gericht op leisure?

Reese: In ons geval was het woord ‘contemporary’ (eigentijds, red.) niet genoeg om ons te onderscheiden van de massa. Als merk zijnde zijn we bovengemiddeld geprijsd ten opzichte van de meeste traditionele moderne merken en het is een manier om ons te beschrijven als toegankelijke luxe. In alle eerlijkheid, het is natuurlijk ook gewoon mode-industrie jargon!

Jullie zeggen daarbij  ‘”a.. brand that pushes the envelope of leisure” te zijn. Op welke wijze zijn jullie dan vooruitstrevend?

Reese: Vandaag de dag heeft de “athleisure” stijl een grote stap genomen. De stijl heeft een zeer sportief element en normaal gesproken hadden we de neiging om bij vrijetijdskleding of loungewear te denken aan ongedwongen stijlen die je niet zo snel buiten de deur zou dragen. We wilden met DE LA COMMUNE het concept van comfort en ontspanning (leisure; vrije tijd) een duw naar designer-niveau geven. Het is bijvoorbeeld uniek dat ons sweatshirt eenzelfde behandelingsproces krijgt als lamsleer. De kleding heeft zo nog steeds het comfort dat je wilt hebben, maar je ziet er veel strakker uit.

In de afgelopen jaren hebben we een mode-beweging gezien waarbij bepaalde merken een avant gardistische soort van kleding introduceerden, met een zeer comfortabele pasvorm. Zeer bekend voor het grote publiek zijn bijvoorbeeld Rick Owens en sinds enige tijd ook Kanye West, die duidelijk geïnspireerd werd en is door Owens.

Is DE LA COMMUNE een nakomeling van deze fashion movement? 

Reese: Ik denk dat het logisch is om te wijzen naar Rick Owens als inspiratiebron achter deze luxury leisure stijlen, omdat hij een van de oorspronkelijke makers is van deze look en het al jaren zijn geesteskind is. Als groeiend label hebben we echter ons eigen DNA weten te vinden en hebben we een unieke look gecreëerd die trouw is aan DE LA COMMUNE. Er zijn zeker ook bijvoorbeeld typische ‘drop crotch’s’ (broeken met laag kruis, red.), maar die komen qua inspiratie meer voort uit mijn obsessie met stripboeken en de geschiedenis van kostuums. Ik heb een enorm respect voor Rick Owens en het is een groot compliment om vergeleken te worden met hem. Kanye West echter, dat is een ander verhaal!

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-lage-broek-1

Wat diende dan concreet gesteld als inspiratie om het label te beginnen?

Reese: De reden waarom mijn partner en ik begonnen met DE LA COMMUNE is omdat ik voelde dat we een unieke fashion visie delen, maar we ook beide zochten naar een manier om een meer ethische manier te vinden voor fashion en deze stijl.

Een ethische manier?

Reese: Jazeker! Dit is de belangrijkste reden waarom we de collectie produceren in de USA. Het is zo oneerlijk dat merken hun kleding in China, Bangladesh, India, Portugal en dergelijke produceren. De meeste werknemers krijgen daar lonen betaald die buitengewoon laag zijn. Ik denk dat iedereen in de mode-cyclus dezelfde toegang moet hebben tot eerlijke lonen, secundaire voorwaarden en veilige werkomgeving. Niemand in de moderne wereld zou deze voorwaarden accepteren voor zichzelf, maar de gedachte is volledig afwezig als we gaan winkelen. We denken niet na over de herkomst van het product!

Los van dit nobel streven, hoe verschilt DE LA COMMUNE van andere labels in dit segment kleding?

Reese: Veel merken worden gedreven door winstbejag en pompen zodoende continu collecties de winkels in die volledig gebaseerd zijn op de merchandise kalender of de trend bij de massa. Bij ons moet elk stuk door meerdere hordes en krijgt het aanpassingen totdat het precies goed is. Voordat we overgaan tot produceren, dragen mijn partner en ik de kledingstukken continu, zodat we kunnen zien of er nog last-minute wijzigingen gemaakt moeten worden om het een nog beter kledingstuk te maken.

Een goed kledingstuk vereist niet alleen een creatief ontwerp, maar ook een goede kwaliteit materiaal.

Reese: Klopt! We maken gebruik van echt geweldig hoogwaardige stoffen uit Italië, Turkije, de VS en Japan. We gaan bijvoorbeeld Japanse denim gebruiken voor onze AW17 collectie, erg spannend!

Wat is jouw belangrijkste doel met DE LA COMMUNE als label zijnde?

Reese: Ik houd van wat ik doe. Ik word elke dag wakker en denk na over ontwerpen. Ik krijg de kans om elke dag kunst te maken. DE LA COMMUNE is mijn manier om de wereld te tonen wat er zich in mijn hoofd afspeelt en hopelijk helpt het ze er ook van te houden.

Hoe verloopt jouw zoektocht – als creative director – naar nieuwe ideeën voor de komende collecties?

Reese: Mijn ogen houd ik altijd open. Ik ben voortdurend aan het kijken naar mensen, ik lees blogs, tijdschriften, enz. Daarnaast lees ik veel strips en dat heeft me ook veel beïnvloed. Het is gek, maar ik kan ook letterlijk een idee krijgen van iets zo random als een knop.

Ben je van mening dat je momenteel trends creëert of volg/pas je de huidige aan?

Reese: Trends komen en gaan ontzettend snel. Als je te trendy bent dan loop je het risico een “one hit wonder” te worden. Het is belangrijk om DNA te hebben dat specifiek aansluit bij jouw creatief denken. Dit kun je vervolgens langzaam gelaagdheid geven met relevante trends, maar dus  altijd aangepast aan jouw esthetiek en merk.

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-tanktop-2

De DE LA COMMUNE is een merk dat is ontstaan in Canada. Waar komt de koppeling met LA en het daar produceren van de collecties vandaan?

Reese: Ik ging naar de universiteit aan het Fashion Institute of Design en Merchandising in Los Angeles. Toen ik daarheen verhuisde voor school, werd ik verliefd op de stad. Ik had altijd een lichte obsessie met LA dankzij mijn favoriete film Clueless en de verhuizing maakte het af. Het grootste deel van mijn netwerk ligt tevens in Los Angeles, dus het was een natuurlijke move om het label daar te produceren.

Hoe kijk je naar Europa en diens modemarkt?

Reese: Europa is een enorme inspiratiebron voor mij. Ik heb veel gereisd als ontwerper naar Berlijn, Londen en Parijs. Deze steden zijn zo inspirerend. Ik ben trouwens ook naar Amsterdam op reis geweest en werd verliefd op de stad. Ik zie mezelf op een dag wel leven in een woonboot op de gracht. In al deze steden kan ik gewoon gaan zitten en uren kijken naar mensen die langslopen, zo inspirerend! Ik ben overigens nog steeds een Italiaans staatsburger (en een EU-onderdaan) dus ik denk dat wonen in Europa mijn toekomst is.

Wat zou de ultieme prestatie voor jou persoonlijk zijn in de mode-industrie?

Reese: Ik wil anderen inspireren om creatief te zijn, te denken en te voelen. Niets maakt me gelukkiger dan het hebben van iemand die gaat houden van de pasvorm of de stof van onze stukken. Ik houd zelf van DE LA COMMUNE, dus ik wil de liefde te delen. Daarbij zou natuurlijk graag een gevestigde ontwerpersnaam worden.

Wat kunnen we van DE LA COMMUNE verwachten in de nabije toekomst en wat zijn de plannen voor 2017?

Reese: De volgende stap op de agenda wordt hopelijk de verovering van Europa, one country at a time!

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-long-shirt-5

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-long-shirt-6

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-long-shirt-2

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-long-shirt-3

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-long-shirt-4

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-tanktop-1

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-tanktop-2

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-tanktop-3

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-tanktop-5

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-tanktop-6

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-tanktop-7

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-tanktop-8

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-tanktop-9

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-lage-broek-1

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-lage-broek-2

de-la-commune-review-ss16-mannenstyle-lage-broek-3

Post a Comment

#Volg ons op Instagram