Volkswagen T-Cross Breeze: eerste open SUV in het Polo-segment

Volkswagen T-Cross Breeze: eerste open SUV in het Polo-segment

800_t-crossbreeze-01

Volkswagen heeft bij de autotentoonstelling van Genève de T-Cross Breeze voorgesteld. Dit studiemodel – een vooruitblik naar een nieuwe, compacte SUV-lijn van Volkswagen – smelt een SUV en een cabriolet samen en dat is een primeur in dit segment.

De T-Cross Breeze beschikt over een krachtige en efficiënte 1,0-liter turbomotor, een interactieve cockpit en een compleet nieuw bedieningsconcept dat het aantal knoppen tot een minimum beperkt.

Het concept van de T-Crosse Breeze is uniek: het is de eerste SUV met softtop in het Polo-segment. We zien een hoge zitpositie voor een goed zicht en een hoog funkarakter. Hoewel een concept, is het goed denkbaar dat de T-Cross Breeze weleens in een serieproductie kan komen. Overigens komt er in de Golf-klasse een SUV in de stijl van de T-Roc concept en is de T-Cross Breeze de smaakmaker voor een SUV in het Polo-segment.

De direct ingespoten 1,0-liter turbomotor met 81 kW/110 pk en 175 Nm draagt bij aan het rijplezier van de T-Cross Breeze. Deze TSI-motor is gekoppeld aan een zeventraps DSG-transmissie, die de aandrijfkracht op de voorwielen overbrengt. De DSG wordt evenals de elektronische parkeerrem en het adaptieve onderstel bediend door een compacte ‘by-wire’-unit.

Herkenbaar design
De T-Cross Breeze is direct herkenbaar als een Volkswagen-SUV. Hij volgt de stijl van de nieuwe Tiguan, maar heeft wel degelijk een eigen karakter. Eyecatchers zijn de brede grille, de vlakke LED-koplampen en de door LED-ringen omrande mistlampen.

Van opzij springen de strakke lijnen, de softtop en de 19-inch lichtmetalen wielen in het oog. In de brede achterklep zijn LED-lichtunits opgenomen.
Het bedieningsconcept van de T-Cross Breeze is trouwens gebaseerd op dat van de prijswinnende BUDD-e concept-car, die in januari jl tijdens de CES in Las Vegas is gepresenteerd. Het aantal bedieningsknoppen is tot een minimum gereduceerd en de meeste functies worden bediend door middel van touchpads of gebaren.

800_t-crossbreeze-15

Human-Machine Interface
Ook de interactieve Human-Machine Interface van de T-Cross Breeze laat zien wat de nabije toekomst aan innovatie in petto heeft. Centraal daarbij staan twee aparte displays die optisch en functioneel samensmelten tot één geheel: het Active Info Display. Dit naar eigen wens instelbare digitale instrumentenpaneel wordt al toegepast in de Passat en de Tiguan. Voor de T-Cross Breeze zijn er extra mogelijkheden. Zo maakt de On-road modus het mogelijk om informatie op een nieuwe manier weer te geven. De bestuurder kiest wat hij/zij wil zien – specifieke onderdelen zijn op het display in te delen als apps op een smartphone. Het Predictive Driving Profile koppelt info van navigatie en assistentiesystemen aan gegevens van camera’s en sensoren. Op basis daarvan wordt automatisch de respons van motor, onderstel besturing etc. aangepast. De Easy terrain-functie van het Active Info Display maakt gebruik van gegevens van sensoren en van navigatiedata. Zo ‘herkent’ de auto de ondergrond. Op basis hiervan geeft de T-Cross Breeze aan of een passage al dan niet begaanbaar is. Als dat zo is, kiest de auto zelf de optimale rijmodus.

Infotainment op maat
Het centrale scherm van het infotainmentsysteem is ook naar smaak te configureren. Zo is het mogelijk om een route topografisch weer te geven, inclusief informatie over de hoogte van heuvels/bergen en het weer. De bestuurder kan er ook voor kiezen de equalizer van het sound system zichtbaar te maken en de inbox laat de laatste drie SMS-berichten zien. Het configureren van het display wijst zich vanzelf: eenvoudig en intuïtief.

800_t-crossbreeze-02

800_t-crossbreeze-07

800_t-crossbreeze-05

800_t-crossbreeze-03

800_t-crossbreeze-04

800_t-crossbreeze-08

800_t-crossbreeze-06

800_t-crossbreeze-09

800_t-crossbreeze-13

800_t-crossbreeze-16800_t-crossbreeze-10

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram