Nieuwe Audi A4 biedt geen verrassingen, maar blijkt recept voor succes

Nieuwe Audi A4 biedt geen verrassingen, maar blijkt recept voor succes

2016 Audi A4 Review 1

De 2016 Audi A4 wordt top, maar kent eigenlijk geen spectaculaire verrassingen. Wij zeggen dit, omdat de formule voor het creëren van een nieuwe middenklasse nu wel bekend is. Maak de bolide groter, voeg extra inhoud toe, verminder het gewicht en  verbeter zowel kracht als efficiëntie.

Het is een recept voor succes, en deze vijfde generatie A4 lijkt een stevige kanshebber te zijn tegen zijn voornaamste concurrenten, de BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse.

De vormgeving is bijna niet veranderd; Het is onmiddellijk herkenbaar als een A4. In plaats daarvan, update dit nieuwe model  zijn vertrouwde ontwerp met scherpere lijnen, vergelijkbaar met wat we hebben gezien bij de nieuwe Q7, of zelfs de R8. Het grote verhaal is dat de 2016 A4  tot 120kg lichter is dan zijn voorganger, afhankelijk van de editie en de motor. Daarnaast is de A4 de meest aerodynamische auto in zijn klasse en beschikt ze over een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,23. Dit zou betekenen dat de auto zuiniger is.

2016 Audi A4 Review 3

Een frisse, moderne cabine met lichtere ‘shell’ speelt hierin een rol – een binnenzijde die beslist meer updates dan de vorige Audi A4 modellen ziet. Veel elementen doen denken aan het Audi Prologue concept dat we voor het eerst vorig jaar zagen (rijden) in Los Angeles – in het bijzonder doelen we op het stuurwiel en de nieuwe MMI controles. In feite heeft Audi zijn infotainment controles dichter bij het consolecentrum gepositioneerd – vóór de keuzehendel. Dit herinnert ons aan de huidige A8, waar de shifter fungeert als een soort polssteun. Je kunt je arm rusten op de versnellingspook en nog steeds toegang hebben tot alle van het MMI-functionaliteit.

Wanneer de nieuwe A4 lanceert, zal ze worden aangeboden met drie benzine- en vier dieselmotoren in Europa. We verwachten de nieuwste 2.0-liter TSFI turbocharged inline-vier met 272 pk, alsmede Audi’s 2,0-liter TDI diesel four. Voor- en vierwielaandrijving zal beschikbaar zijn, en voor de eerste keer, zullen twee-wiel-aandrijving modellen een goede dual-clutch transmissie krijgen – niet meer CVT.

Wij kijken uit naar de nieuwe Audi A4 2016 en de Avant variant, en verwachten een sterke, uitstekende Duitse bolide.

Laat een reactie achter

#Volg ons op Instagram