Review: Hans Zimmer Live on Tour

Review: Hans Zimmer Live on Tour

hans-zimmer-live-ahoy-review-5

Instagram: Tina Guocello

Dinsdagavond jongstleden mocht Nederland Hollywoods’ meest gevraagde componist verwelkomen, Hans Zimmer. Een uitverkocht Rotterdam Ahoy applaudisseerde enthousiast bij zijn opkomst, maar klapte de handen werkelijk stuk na Zimmer’s toegift. Wij waren erbij!

Mocht je Hans Zimmer niet kennen, dan ken je ongetwijfeld wel één van de volgende films: The Gladiator, The Batman trilogie, Inception, The Lion King, Batman v Superman: Dawn of Justice, Interstellar, Pearl Harbor, The Last Samurai, The Da Vinci Code, Pirates of the Caribbean, en we kunnen nog wel even doorgaan. Al deze films hebben één zaak met elkaar gemeen, want naast het feit dat ze allen worden beschouw als topfilms, was Hans Zimmer verantwoordelijk voor de muziek.

Het is geen geheim dat een goede filmscène niet alleen puik acteerwerk vereist, maar tevens bijpassende muziek. Hollywood componist Hans Zimmer is de allergrootste in zijn vakgebied en de geboren Duitser zette afgelopen dinsdag een volgepakt Ahoy op zijn kop.

Met een groots orkest, inclusief koor, wist Hans zijn bekende filmmuziek te combineren met verhalen over desbetreffende films. Wist jij bijvoorbeeld dat de Zuid-Afrikaanse zanger Lebo M., verantwoordelijk voor de zang in The Lion King (nee, niet Elton John), politiek vluchteling was? Wij ook niet. Met zijn anekdotes gaf Zimmer het concert een extra dimensie, hielp hij het publiek de muziek nog beter te begrijpen en zette hij de aanwezige zangers, zangeressen en muzikanten in de spotlights.

Stiekem maak je als liefhebber van filmmuziek, en in het bijzonder van Zimmers’ muziek, van te voren een verlanglijstje met films waarvan je hoopt dat de muziek voorbij zal komen. Onze wishlist betrof in ieder geval Inception (Leonardo di Caprio), de Batman trilogie (Christian Bale), Man of Steel (Henry Cavill) en Interstellar, en we werden niet teleurgesteld.

Na de openingsmedley van Hans en zijn arsenaal aan getalenteerde muzikanten is het één grote rollercoaster van epische muziek van Hans’ grootste filmprojecten. Het leuke is dat je bij ieder nummer als filmliefhebber direct de bijbehorende scenes in je hoofd afspeelt. Waar menig componist trouwens tegenwoordig de studio induikt om muziek te maken, gebruikt Zimmer bewust ook zijn orkest. Geen drums en pianostukken vanachter de laptop, maar live opnemen.

Wat opvalt is de enorme golf aan energie die door de zaal gaat als Hans en zijn team een nieuw stuk inzetten dat wordt herkend door het publiek. Of er nu gedanst kan worden bij de vrolijke muziek van The Lion King of de tranen moeten worden bedwongen bij The Gladiator, je voelt dat iedereen de emotie van de muziek ervaart. Wat dat betreft zegt het alles over Hans Zimmer als professional, want zijn muziek dient immers specifieke emoties op te wekken en dit lukt vanavond perfect in Rotterdam.

Gaandeweg het concert blijkt dat wij de door ons gewenste filmmuziek kunnen afvinken. De mooiste en beste nummers komen allemaal voorbij – van de spannende muziek behorend bij de strijd tussen The Batman & The Joker tot de opzwepende melodieën van Captain Jack Sparrow – en ook muziek van films waar wij niet aan dachten wordt gespeeld, terwijl Hans tussen de bedrijven door doorging met persoonlijke anekdotes.

Rond de klok van elf – het concert begon iets na achten – zijn Zimmer en het orkest bezig met het laatste stuk, de ontroerende muziek van Interstellar. Als de laatste tonen van de orgels vervagen is het tijd geworden dat Hans afscheid neemt van het publiek, ons allen bedankt en dat het doek van Ahoy’s podium omlaag gaat. Een daverend applaus voor een geweldige show en toch een hele kleine teleurstelling van onze kant, want Inception is niet aan bod gekomen..

Als men is opgestaan om richting uitgang te bewegen horen wij op de voorste rij – wij zaten op een uitstekende rij 26, precies in het midden – gejoel, gefluit en geklap. Terwijl enkele bezoekers al richting parkeerdek lopen, gaat het doek ondertussen ietsje omhoog; we horen een soort misthoorn en in de pikdonkere zaal schijnt vanaf grote hoogte één lamp als bij een vuurtoren. Wij weten genoeg, Inception!

Hans en zijn orkest keren inderdaad terug en wij krijgen de perfecte toegift, waarbij de beste muziek uit Inception aan bod komt. Het is dé manier om deze bijzondere avond af te sluiten en heel toepasselijk is het slotnummer van het concert ook het slotnummer van de film Inception zelf, waar Leonardo di Caprio in de allerlaatste scene zijn ’token’, zijn tol, spint om te zien of hij nog droomt..

Voor hen die het door promoter Greenhouse Talent georganiseerde concert hebben gemist, ga absoluut naar de volgende voorstelling in Nederland – als die komt – of bezoek Hans Zimmer Live in het buitenland, want dit concert is 100% bucketlist-materiaal!

hans-zimmer-live-ahoy-review-1

hans-zimmer-live-ahoy-review-2

hans-zimmer-live-ahoy-review-3